Forbedret resultat for Jøtulgruppen i 2013
2013 ble et omstillingsår for ildsteds-produsenten Jøtul. Omstilling og gjenerobring av markedsandeler førte til en bedring både på omsetningen og resultatet for Jøtul.
I løpet av 2013 er det tatt en rekke omstillingsgrep, som gjør at Jøtulgruppen nå er på rett vei. Men selskapet går fortsatt med et betydelig underskudd. Resultat før skatt var minus 80 millioner.
2011 og 2012 var dårlige år for Jøtulgruppen. Det slo kraftig ut på tallene i 2012 og delvis i 2013. I løpet av 2013 er det tatt en rekke omstillingsgrep, som gjør at Jøtulgruppen nå er på rett vei. Selve driften gikk i praksis i null, mens engangskostnader og store finanskostnader gjør at selskapet fortsatt går med et betydelig underskudd. Resultat før skatt var minus 80 millioner.
- Det er ryddet betydelig opp, og dette arbeidet fortsetter. 2013 var et snuår med klare forbedringer både internt i våre prosesser og effektivitet. Vi ser framgang i markedet i forhold til konkurrentene. Vi vil videreføre grepene i 2014 – og venter ytterligere effekter av dette, sier konsernsjef Eskil Zapffe.
Tatt markedsandeler
I løpet av 2013 kom Jøtulgruppen sterkt tilbake i markedet, og tok markedsandeler i alle de fire viktigste markedene, Norge, Sverige, USA og Frankrike. Jøtul er nå markedsleder i Norge samt i Frankrike, som er Europas største marked.
Eierne positive
Det svenske investeringsselskapet Ratos er største eier, og vil satse videre på Jøtul. – Med Ratos bak oss har vi ryggraden som trengs for å satse videre med investeringer, nye produkter og effektiviseringer, sier styreleder i Jøtulgruppen, Lars Anders Lindblad.
Fokus på 2014
Jøtulgruppen vil i 2014 fokusere enda mer på effektiv egenproduksjon, produktutvikling og forhandler¬nettverket. Inneværende uke presenteres de siste nyhetene fra Jøtulgruppen på bransjemessen i Verona.