23948sdkhjf

Forbedret resultat for Jøtulgruppen i 2013

2013 ble et omstillingsår for ildsteds-produsenten Jøtul. Omstilling og gjenerobring av markedsandeler førte til en bedring både på omsetningen og resultatet for Jøtul.
Året 2013 endte med en omsetning på 838 millioner kroner (opp 7 %) og driftsresultatet forbedret seg med 37 millioner kroner til minus 7 millioner, før engangskostnader på 7 millioner. Ledelse og eiere arbeider videre for ytterligere forbedringer i 2014, melder Jøtul.

2011 og 2012 var dårlige år for Jøtulgruppen. Det slo kraftig ut på tallene i 2012 og delvis i 2013. I løpet av 2013 er det tatt en rekke omstillingsgrep, som gjør at Jøtulgruppen nå er på rett vei. Selve driften gikk i praksis i null, mens engangskostnader og store finanskostnader gjør at selskapet fortsatt går med et betydelig underskudd. Resultat før skatt var minus 80 millioner.

- Det er ryddet betydelig opp, og dette arbeidet fortsetter. 2013 var et snuår med klare forbedringer både internt i våre prosesser og effektivitet. Vi ser framgang i markedet i forhold til konkurrentene. Vi vil videreføre grepene i 2014 – og venter ytterligere effekter av dette, sier konsernsjef Eskil Zapffe.

Tatt markedsandeler
I løpet av 2013 kom Jøtulgruppen sterkt tilbake i markedet, og tok markedsandeler i alle de fire viktigste markedene, Norge, Sverige, USA og Frankrike. Jøtul er nå markedsleder i Norge samt i Frankrike, som er Europas største marked.

Eierne positive
Det svenske investeringsselskapet Ratos er største eier, og vil satse videre på Jøtul. – Med Ratos bak oss har vi ryggraden som trengs for å satse videre med investeringer, nye produkter og effektiviseringer, sier styreleder i Jøtulgruppen, Lars Anders Lindblad.

Fokus på 2014
Jøtulgruppen vil i 2014 fokusere enda mer på effektiv egenproduksjon, produktutvikling og forhandler¬nettverket. Inneværende uke presenteres de siste nyhetene fra Jøtulgruppen på bransjemessen i Verona.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109