Scana Propulsion sliter
I følge kvartalsrapporten tjenes det ikke nok penger i blant annet Scana Volda
Driftsinntektene for 2013 totalt utgjør 347 millioner kr med EBITDA på -6 millioner kr.
Scana Propulsion omfatter produksjonsvirksomhetene Scana Volda, Scana Mar-El, samt service og salgskontorer i Polen, Singapore, Kina Brasil og USA.
For få ordrer
Ordreinngangen var 79 millioner kr i fjerde kvartal. Ordrereserven utgjør 155 millioner kr mot 211 millioner kr på samme tidspunkt i 2012, en nedgang på 27 %.
- Ordreinngangen i kvartalet er svak og ordrereserven er fortsatt lav. Forretningsområdet har inngått viktige nysalgskontrakter i fjerde kvartal og med det styrket sin markedsposisjon. Marginene i kontraktene er fortsatt presset som følge av lav global aktivitet og ledig kapasitet hos utstyrsleverandørene, heter det i rapporten.
Drift
Produksjonsselskapene innen Propulsion trenger fortsatt nye ordrer for tilstrekkelig kapasitetsutnyttelse 2. halvår 2014. Scana Mar-El har en god ordrereserve, men Scana Volda trenger ytterlige ordrer for levering 2.halvår 2014.
Omstruktureringen av virksomheten i Polen er gjennomført. Scana Zamech er gjort om til en ren salgs og service-virksomhet, mens produksjon av thrustere er overført til Scana Volda. Oppstart av thruster produksjon i Volda har redusert marginen noe, men den er økende i nye leveranser.
Servicemarkedet var svakt i fjerde kvartal, spesielt innen «retrofit» og ombygninger, men ventes å ta seg opp i 2014, melder Scana.
Nytt propellsystem til Kleven/Ugland
Et nytt propellsystem for supply-skip (PSV) er levert fra Scana Propulsion til Kleven/Ugland og vil bli satt i drift i første kvartal 2014. Propellsystemet er av typen kontraroterende med to propeller drevet av effektive permanent magnet motorer som roterer uavhengig av hverandre i samme aksellinje. Det er store forventninger til drivstoff besparelser og lave utslipp som kan gi dette konseptet en sterk posisjon i offshore markedet.
Svakt marked
Markedet for Scana Propulsions kjerneprodukter er fortsatt svakt. Selskapet har imidlertid en interessant prospektliste og har økt markedsinnsatsen, da spesielt i Kina, hvor flere nysalgskontrakter er inngått i kvartalet. Scana Propulsion sitt kjerne marked innen ankerhåndterings fartøy forventes å ta seg opp igjen i 2014. Markedet for service og reservedeler ventes å få en positiv vekst fremover, melder Scana Industrier.