23948sdkhjf

Kontrakt på servicefartøy

Tomra Engineering i Tomrefjord har nettopp skrevet kontrakt med Salthammer Båtbyggeri på Vestnes om levering av designpakke, produksjons-underlag og teknisk oppfølging for et 25 meter servicefartøy.
Servicefartøyet er bestilt av rederiet Abyss AS i Kristiansund.

Fartøyet er av typen CoastCat25; et to-skrogfartøy med største lengde på 25,6 meter og bredde på 12 meter, og skal og skal i sin helhet bygges og ferdigstilles som bygg nr. 142 hos Salthammer Båtbyggeri for overlevering til rederiet i desember i år.

Fartøyet er optimalisert for serviceoppdrag mot havbruksinstallasjoner, men designet er utformet slik at fartøyet også vil være svært godt egnet til andre kystnære arbeidsoppgaver. Fartøyet er designet med stort lastedekk, vinsjer og kraner med høy kapasitet, og har i tillegg flere nyutviklede og spesialtilpassede løsninger.

Fartøyet vil bli bygget etter Sjøfartsdirektoratets nye forskrift for mindre lasteskip som trer i kraft 1. juli.

- Tomra Engineering AS har i lengre tid arbeidet med å utvikle denne nye fartøytypen, da man har sett at langt de fleste av fartøyene som i dag betjener dette segmentet både er for små, og at arrangement og løsninger ikke ivaretar sikkerhet for skip og mannskap på en tilfredsstillende måte. Den kommende forskriftsendringen fra Sjøfartsdirektoratet har medført at flere rederier har sett med stor interesse på det nye designet til Tomra Engineering, skriver selskapet i en melding.

Tomra Engineering er et maritimt ingeniørselskap etablert i 1997, og har siden starten vært en viktig leverandør av design, kompetanse og tjenester til rederier, verft og andre designselskap over hele landet. Denne kontrakten er den første selskapet har inngått på eget design.

Salthammer Båtbyggeri er et av Norges eldste skipsverft, og har hatt kontinuerlig drift siden selskapet ble etablert i 1896. Salthammer har lang skipsbyggingshistorie, men har i den senere tid hatt bygging av stålkonstruksjoner som sin kjernevirksomhet. Med denne kontrakten vender Salthammer tilbake som et av svært få verft i Norge som utfører hele byggeprosessen ved eget anlegg.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078