Går inn i nytt marked med havgående slepebåter
Ulstein Gruppen selger design- og utstyrspakker for fire havgående slepebåter til Niigata Shipbuilding & Repair i Japan. Skipene skal bygges for nederlandske ALP Maritime Services.
- Dette er en svært viktig kontrakt, som medfører aktivitet innen et nytt marked for oss og for en ny kunde. Kontrakten er et resultat av nært samarbeid med byggeverftet, rederen og samarbeidspartnerne våre i den maritime klynge, et samarbeid vi ønsker å utvikle mer i årene som kommer, sier visekonsernsjef Tore Ulstein i Ulstein Group.
- En havgående slepebåt skal typisk slepe oljerigger eller FPSO-er fra byggeverftene til installasjonsområdene på oljefeltene. I tillegg blir disse skipene utrustet med dynamisk posisjonering klasse II og ankerhåndteringskapasitet for å kunne assistere under installasjons – og tilkoplingsfasen til de tauede objektene. SX157 har drivstoffkapasitet til å kunne taue over store avstander, og kan slepe for full kraft i 45 dager. Dette er et nisjemarked der vi ser at våre løsninger kan være et positivt tilskudd, sier administrerende direktør Sigurd Viseth i Ulstein Design & Solutions.
Sikrere. Smartere. Grønnere
- Innenfor hvert prosjekt arbeider vi strategisk for å komme frem til sikrere, smartere og grønnere løsninger. ALP omtaler disse fire nye skipene i flåten sin som ‘ALP Future Class’. I arbeidet med utviklingen av designet måtte vi sørge for at hvert skip har tilstrekkelig slepekraft og driftssikkerhet til å kunne håndtere også de aller tyngste slepene ved hjelp av bare to fartøy. Miljø og drivstofføkonomisering har også vært viktige kriterium. Skipene er klassifiserte med DNV sine klassenotasjoner Clean Design og isklasse 1B, noe som gjør at skipene kan operere i et utvidet arbeidsområde. De er i tillegg utstyrte som ankerhåndteringsfartøy, som blant annet inkluderer hekkrull, en tretromlet vinsj med 400 tonns hivekraft, og med kjettinglås for riggkjetting. Innredningen for 35 personer er romslig og komfortabel med tanke på at skipene skal oppholde seg i lange perioder på sjøen.
Viseth Ønsker ikke å kommentere hvor mye kontraktsverdien er for ULSTEIN, men forklarer at konsernet i tillegg til å levere design også har ansvar for leveransene av hovedkomponenter som motorer, thrusterer og propeller, vinsj, kraftdistribusjon og thruster drives, kontrollsystem og kommunikasjonssystem.
ALP Maritime Services er en ny kunde for ULSTEIN. Selskapet er en del av Teekay Offshore Partners L.P.
Skipene skal bygges på Niigata Shipbuilding & Repair, et verft i MES-gruppa (Mitsui Engineering & Shipbuilding Co). Skipene er tiltenkt arbeid over hele verden, og er planlagt for levering i slutten av 2015 og starten av 2016.