- Bør få konsekvenser
Konserntillitsvalgt Atle Teigland i Aker Solutions mener det var en stor feil å bygge Goliat-flyteren i Korea.
Ifølge Offshore.no er dette 14 milliarder mere enn det som ble anslått da plan for utbygging og drift på Goliatfeltet ble levert i 2009.
Aker Solutions tapte den gang kontrakten på bygging av Goliat til Hyundai-verftet, og konserntillitsvalgt Atle Teige mener ifølge nettstedet Offshore.no at det var en stor feil å sende FPSO-kontrakten til Korea. Han fremhever flere eksempler på at Eni Norge har valgt feil leverandør.
- For to dager siden ble Eldfisk 2/7S seilt ut fra Stord i henhold til tidsplan og med alle nødvendige godkjenninger. 10 måneder tidligere gikk en tilsvarende leveranse, Ekofisk Zulu fra Egersund, faktisk før tid, med de beste skussmål fra kunden og med olje på dekk to måneder før plan. Da er det et tankekors at Goliat sprekker med 14 milliarder kroner og blir utsatt i ytterligere ett år. Nå trenger vi ikke lenger spekulere i om dette er påstander uten grunnlag i fakta eller et uttrykk for at norske leverandører er dårlige tapere. Vi har nå fått en foreløpig fasit fra Goliat, og den bør få konsekvenser for hvordan myndighetene håndterer denne og fremtidige utbygginger, sier Atle Teige til offshore.no.
Kommunikasjonssjef Andreas Wulff i Eni Norge er uenig og mener at kostnadsøkningen og forsinkelsen er i tråd med det man har sett i industrien internasjonalt, skriver offshore.no.