23948sdkhjf

Sparer to års arbeid ved å bygge på land.

Aibel sparer 65.000 arbeidstimer på å bygge den nye Skuld-modulen på land i stedet for offshore.
Den nye Skuld-modulen til Norne-fartøyet skulle opprinnelig installeres gjennom modifikasjoner offshore. I stedet ble modulen bygd på rekordtid på verftet i Haugesund, melder Aibel.

Etter den opprinnelige planen skulle modulen, som inneholder varmevekslere, fasesplitter og en Palfinger-kran, vært bygget bit for bit offshore.

Beslutningen om å fabrikkere modulen på land har vist seg å være et smart trekk, bekrefter prosjektleder Jan Hølland:

– Vi har spart inn to år ved å bygge modulen på land. Det ble gjort lite forandringer underveis og folkene våre på verftet har gjort en strålende jobb. Nok en gang har vi vist at vi kan snu oss rundt, bygge og installere på kortere tid enn opprinnelig planlagt.

Vellykket løft
Den 163 tonn tunge Skuld-modulen ble lastet om bord på Norneskipet fredag 25. april av Saipem 7000. Selve løftet gikk knirkefritt og uten alvorlige hendelser.

Det er Aibel i Stjørdal som leder prosjektet med ingeniørstøtte fra Singapore og Asker. Kontoret i Asker har levert Feed-en og detalj design av modulen. Akkurat nå er 60 ingeniører er i gang med siste innspurt i prosjektet.

– Designunderlaget ferdigstilles i disse dager. Her er det mye som skal sys sammen. Godt samarbeid gjør at vi kommer i mål med dette arbeidet også, sier prosjektlederen.

Når prosjektet er ferdig vil Aibel fortsatt være engasjert gjennom vedlikeholdsavtalen med Statoil.

Arbeid på dekk
Skuld er så langt det raskeste og største av Statoils hurtigbyggingsprosjekt, målt fra funn til produksjon. Ennå gjenstår betydelig arbeid på dekk før oppgraderingen av Norne er ferdig.

Aibels arbeid offshore på Norne vil pågå ut året.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078