23948sdkhjf

Kutter 27 prosent drivstoff for offshorefartøy

De første dokumenterte testene fra verdens første Onboard DC Grid-prosjekt bekrefter betydelig drivstoff- og støyreduksjon.
De første, uavhengige testene gjort på Myklebusthaug Offshores "Dina Star" bekrefter betydelige drivstoffbesparelser ved bruk av Onboard DC Grid. Det energieffektive, likestrømsbaserte systemet for kraftforsyning og elektrisk framdrift er i hovedsak utviklet av ABBs marinemiljø i Norge. Onboard DC Grid gir mer kostnadseffektiv og miljøvennlig kraftdistribusjon og fremdrift for blant annet offshorefartøyer, ferger og andre fartøy som benytter lavspenningssystemer, melder ABB.

Målingene og testene, som er utført av Pon Power i samarbeid med ABB på Myklebusthaugs offshore forsyningsskip "Dina Star," bekrefter en reduksjon i forbruket av drivstoff på opptil 27 prosent. Dette er de første dokumenterte resultatene fra et fartøy utstyrt med ABBs Onboard DC Grid. Systemet sørger for at motorene kan gå på variabelt turtall, slik at hastigheten optimaliseres i forhold til belastningen.

Testene viste også at drivstofforbruket i operasjoner med dynamisk posisjonering under utfordrende værforhold, ga besparelser på 14 prosent. Dynamisk posisjonering, som betyr at fartøyets automatiseringssystem opprettholder posisjonen ved hjelp av propeller og thrustere, står for en betydelig del av driftsprofilen til et typisk offshorefartøy.

- Onboard DC Grid er et betydelig fremskritt for elektrisk framdrift. Vi er glade for at konseptet leverte resultater som overgikk våre forventninger. Onboard DC Grid er et konkurransefortrinn for rederier som opererer en rekke skipstyper fra offshoreskip til ferger og båter og som ønsker å spare drivstoff og redusere utslippene, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.

I tillegg til drivstofforbruk, målte Pon Power og ABB også Onboard DC Grids effekt på støynivået i motorrommet. Tester viste 30 prosent støyreduksjon, noe som bidrar til bedre arbeidsforhold om bord i skipet.

- Reduksjon av støy og vibrasjoner har allerede i årevis vært et fokusområde for vår GenFlex designløsning. At vi nå kan dokumentere drivstofføkonomien sammen med redusert støynivå er et viktig skritt videre for oss som leverandør av kraftløsninger, spesielt for kunder som opererer under utfordrende forhold, sier Ole Knarberg, markedsdirektør innen marinevirksomheten til Pon Power Scandinavia. Til "Dina Star" har Pon Power levert fire Caterpillar 3516-motorer i kombinasjon med en C32-generator, som tillater variabelt turtall på dieselmotorene.

"Dina Star" ble levert til Myklebusthaug Management av Kleven verft i 2013. ABB introduserte det innovative Onboard DG Grid kraftfordelingssystemet i 2011. ABBs Onboard DC Grid-system for strømforsyning ble gitt "Godkjenning i prinsipp fra American Bureau of Shipping" i januar 2014.

- Vi opererer i et konkurranseutsatt marked, hvor kundene stadig øker fokuset på driftskostnader og miljø. Resultatene fra Dina Star, som er det første fartøyet med ABBs Onboard DC Grid-teknologi, er lovende og styrker vår konkurranseevne, sier Tore Myklebusthaug, administrerende direktør i Myklebusthaug Management.

- Basert på testresultatene, kan vi nå trygt si at Onboard DC Grid gir betydelige drivstoffbesparelser, noe som er en stor fordel for de som skal leie fartøyene, sier han.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062