23948sdkhjf

ABB leverer kraft og fremdrift til isgående LNG-fartøy

ABB-teknologi bidrar til at isgående tankere kan frakte flytende naturgass (LNG) fra Sibir til Europa og Asia.
ABB er tildelt kontrakt for kraft- og fremdriftssystemer til den første LNG-tankeren som skal ha base på Yamal-halvøya, nordvest i Sibir. Kontrakten inneholder en opsjon på leveranser til de neste 15 tankerne. Kontraktspartner er verftet Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea.

ABBs leveranse inkluderer turboladere, generatorer, elektriske tavler, transformatorer, frekvensomformere, styringssystemer av fremdriften og Azipod fremdriftssystemer. Fremdriftssystemene blir verdens kraftigste for LNG-skip.

Et konsortium, som ledes av den russiske gassprodusenten Novatek, deltar i Yamal-prosjektet, som skal starte gassproduksjon på halvøya. Yamal ligger nord for polarsirkelen og havet er islagt mesteparten av året.

Gassen skal transporteres fra havnen i Sabetta med nye 170 000 m3 LNG-tankere. Skipene blir bygget med en isbryterkapasitet på ARC 7-nivå, en skala som går opp til 9. Det gjør det mulig for transporten til Asia å gå via den nordlig sjøruten i sommermånedene, som betyr vesentlig lavere transporttid sammenlignet med tradisjonelle ruter. Samtidig kuttes både drivstofforbruk og utslipp betydelig.

Designet gjør at skipene kan operere i temperaturer helt ned til minus 50 grader Celsius. Ved å bruke Azipod fremdriftssystemer vil tankerne seile fremover i åpent vann og med moderate ismengder, og aktover for å kutte seg gjennom tykk is (på samme måte som en konvensjonell isbryter). Den avanserte løsningen gjør det mulig å hovedsakelig operere uten støtte fra separate isbrytere.

LNG-tankerne må være i kontinuerlig drift, slik at anlegget på Yamal kan være i full produksjon året rundt.

- Å operere LNG-tankere i islagt vann gjennom hele året betinger den høyeste standard innenfor både sikkerhet og effektivitet, sier Veli-Matti Reinikkala, som global leder for ABBs divisjon Process Automation.

- Vi er stolte over at ABBs teknologi er valgt for et slikt prosjekt. Azipod fremdriftssystemer har allerede blitt foretrukket til mer enn 30 isgående skip. Det inkluderer tankere som tilhører Sovcomflot, som opererer fra Varandey, og Norilsk Nickels "Arctic Express" containerskip, legger Reinikkala til.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078