Stålkommentar: En bransje i konstant forandring
Den rustfrie stål bransjen er i en konstant forandringsprosess påvirket av mange faktorer.
Indonesia innfører eksportforbud. Kinas eksport eksploderer. Europeiske verk kjemper for lønnsomhet. Tyrkia er med et tigersprang nå blant verdens mest dynamiske marked for rustfritt stål.
Kina og Taiwan økte eksporten til Europa i første halvdel av 2014, noe som legger press på de europeiske priser og holder marginene lave.
Verkene: Fra januar til april 2014 var den europeiske produksjon av rustfritt stål på cirka 2,7 millioner tonn, som er nesten den samme mengden som i tilsvarende periode i 2013. Ikke overraskende gikk den tyske produksjonen ned med mer enn 20 prosent (år til år) etter nedleggelsen av Outokumpu smelteverket i Krefeld. Finlands produksjon økte med 40.000 tonn, men kunne ikke veie opp for nedgangen i Tyskland. Aperam var med en produksjonsøkning på 9 prosent (42,000 tonn) "vinneren" i Europa.
Priser: Presset på prisene ble opprettholdt fordi verkene fortsatt måtte konkurrere med asiatiske materialer. Dette tvinger verkene til en aggressiv prising for å opprettholde markedsandeler. Endringer i legerings-tillegget (daglig eller fleksibel) er ikke helt akseptert av de europeiske kjøpere av rustfritt stål.
Lagre: Oppbyggingen av lagre innstilt i juni / juli på grunn av (midlertidig) fallende nikkelpriser og tilstrekkelig høye lagerbeholdninger. I Tyskland nådde lagerbeholdningen for kaldt valset produkter opp på ~ 65 dager etter ~ 55 dager i begynnelsen av 2014.
Anti-dumping: I juni 2014 innledet EU-kommisjonen antidumping-undersøkelser mot kaldvalsete plater fra Kina og Taiwan. Importen fra Kina "eksploderte" i 2014. I slutten av mai 2014 overgikk importen allerede tallet for hele 2013 (152 000 tonn) og sto for 10 prosent av det totale europeiske markedet. De første (foreløpige) Resultatene av studien vil bli publisert mars 2015.
Sluttbrukersegmenter: Bygg og anlegg: Euroconstruct forventer at investeringene innenfor europeiske anlegg vil stige 1,8 prosent per år fra 2014 til 2016 hovedsakelig på grunn av oppgangen i ny boligbygging, som ventes å øke med 3,2 prosent i samme periode.
Konsumvarer: I første halvår av 2014 var forbrukerklimaet mer eller mindre stabilt. I juli 2014 økte forbrukertilliten i Tyskland til 8,90 etter et stabilt nivå på ~ 8,50 siden begynnelsen av året.
Automotive: I første halvår av 2014 økte antall nyregistrerte personbiler i EU med 6,5 prosent (år til år). Fremgangen inntraff på tvers av markeder, og nådde 2,4 prosent i Tyskland, 2,9 prosent i Frankrike, 3,3 prosent i Italia, 10,6 prosent i Storbritannia og 17,8 prosent i Spania.
Prosessindustri:Til tross for en betydelig økning i ordrer i juni, var saldoen av ordrer innen for maskinteknikk i Tyskland på null i første halvdel av 2014, og det samme gjelder for produksjon av maskiner. Ifølge den tyske bransjeorganisasjonen VDMA (Verband Deutscher Maschinen- Anlagenbau eV) ble produksjonsøkningen på cirka 3 prosent i første kvartal 2014 oppveiet av en tilsvarende nedgang i andre kvartal 2014.
Kilde: Damstahl - http://www.damstahl.no