Mastemynten på plass
Fredag la arbeidsleder Paul Myrvågnes ved Ulstein Verft på plass mastemynten til bygg nummer 302, et konstruksjonsskip for Island Offshore/Edison Chouest Offshore.
En viktig milepæl i et skipsbyggingsprosjekt er kjølstrekken. Kjølstrekken innebærer starten på skrogoppbyggingen i dokk. I Ulstein Verft-sammenheng er dette når den første seksjonen blir posisjonert oppe på betongputene i dokkhallen, og ved disse tilfeller blir mastemynten plassert oppå an av putene. Mastemynten er en gammal tradisjon som skal gi hell og lykke til skipet og sikre god inntjening.
Flere representanter fra Island Offshore var til stede i dokkhallen og fulgte løftet av den 28 meter brede, 22,5 meter lange og 380 tonn tunge dobbeltbunnen. Seksjonen er produsert ved Ulstein Verft sin avdeling i Vanylven og har kommet til Ulsteinvik på lekter.
Største skip noen sinne
Bygget blir det største som noen sinne har blitt levert fra Ulstein Verft. Skipet har blitt tegnet om for å tilpasse det til framtidige oppdrag, og det ferdige skipet er forlenget både i lengden og bredden. Skipet vil bli 159,8 meter langt og 30 meter bredt. Dødvekten er på nærmere 14000 tonn. Endringene gjør at dekksarealet og tankkapasiteten øker.
Volumet av stål ligger på cirka 8800 tonn, eller mer enn fem ‘vanlige’ plattform forsyningsfartøy. Av dette skal avdelingen i Vanylven produsere om lag 1520 tonn, som også er volumrekord for denne avdelingen.
Teknisk avdeling gir fleksibilitet
- Ulstein Verft har den styrken at vi har tett kontakt mot designselskapet og at vi har en stor teknisk avdeling som kan tilpasse design i forhold til nye behov. Det gjør at vi har mulighet til å svinge oss rundt og ta på oss slike større endringsordrer, understreker Per Svein Brekke, som er Ulstein Verft sin prosjektleder på konstruksjonsskipet.