23948sdkhjf

I fremtiden kan ROV-ene bli parkert på havbunnen.

Seks FMC-traineer utvikler konsept for bygging av garasjer til undervannsbåter på havbunnen.
Når ROV-ene står parkert på havbunnen i nærheten av brønnene kan undervannsfarkostene rykke ut på mye kortere varsel enn såkalte IMR-skip. Dette skriver Teknisk Ukeblad.

De seks FMC-traineer har i løpet av noen måneder kommet opp med dette nyskapende konsept, som kan spare oljeselskapene for millioner. Det er nemlig en kostbar affære å bruke de såkalte IMR-skipe til å frakte ROV-er ut til oljefeltene.

Ifølge traineenes beregninger vil man kunne spare halvdelen av utgiftene – og i dårlig vær kan man spare enda mere når ROV-ene er stasjonerte på havbunnen.

– I og med at dette aldri har blitt gjort før, har vi ikke eksakte tall på hva man kan spare. Men vi vet at ROV-ene kommer til å bruke omtrent 12 timer på en intervensjon. Det er noenlunde det samme som et IMR-skip bruker hvis alt er optimalt, men med ROV-ene er man ikke avhengig av ytre faktorer som avstand fra land, vær og vind, sier prosjektleder Thomas Haneborg (25) til Teknisk Ukeblad.


Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063