I fremtiden kan ROV-ene bli parkert på havbunnen.
Seks FMC-traineer utvikler konsept for bygging av garasjer til undervannsbåter på havbunnen.
De seks FMC-traineer har i løpet av noen måneder kommet opp med dette nyskapende konsept, som kan spare oljeselskapene for millioner. Det er nemlig en kostbar affære å bruke de såkalte IMR-skipe til å frakte ROV-er ut til oljefeltene.
Ifølge traineenes beregninger vil man kunne spare halvdelen av utgiftene – og i dårlig vær kan man spare enda mere når ROV-ene er stasjonerte på havbunnen.
– I og med at dette aldri har blitt gjort før, har vi ikke eksakte tall på hva man kan spare. Men vi vet at ROV-ene kommer til å bruke omtrent 12 timer på en intervensjon. Det er noenlunde det samme som et IMR-skip bruker hvis alt er optimalt, men med ROV-ene er man ikke avhengig av ytre faktorer som avstand fra land, vær og vind, sier prosjektleder Thomas Haneborg (25) til Teknisk Ukeblad.