ABB Norge tildelt banebrytende kontrakt for integrerte marineløsninger
ABB i Norge skal for første gang levere fullintegrerte kraft-, fremdrifts- og automatiseringssystem til spesialfartøy for dypvannsoperasjoner som bygges i Kina.
- Systemene for kraft, automatisering, sikkerhet og beslutningsstøtte blir stadig mer avanserte. Når de blir tett sammenkoblet og kan utveksle informasjon, er fordelene signifikante: Reduserte investeringskostnader, optimalisert vedlikehold, forbedret kontroll på kraftsystemene og økt tilgjengelighet på utstyret. Valget av ABBs integrerte løsninger for krevende prosjekter som dette vitner om solid aksept for vår produktportefølje, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.
ABBs løsninger kombinerer elektriske fremdriftssystem, kraftproduksjon, kraftdistribusjon og automatisering basert på ABBs velkjente 800xA styringssystem. ABBs avanserte kraftsystem er godkjent for de mest krevende operasjoner med dynamisk posisjonering, DP3, med såkalt lukket buss. Det øker sikkerheten og reduserer drivstofforbruk, utslipp og vedlikeholdskostnader.
Løsningene skal brukes på et avansert rørleggingsfartøy med stor løftekapasitet som bygges av Wuchang Shipbuilding Industry Group Co., Ltd (WSIC) i Kina. ABB i Norge vil stå for leveransene til verftet.
Det nye fartøyet er beregnet for operasjoner på ultradype havområder og trenger maksimal nøyaktighet og tilgjengelighet. Derfor ønsker både eier og operatører økt integrasjon og enklere brukergrensesnitt for drift og vedlikehold av de ulike systemene om bord.
Fartøyet skal leveres i første kvartal 2018 og er designet for rørlegging, tunge løft og havbunnskonstruksjon i dypvannsmarkedet. Slike operasjoner krever ekstrem pålitelighet, og ved å integrere elektrisk kraft, fremdrift samt systemer for tilstands- og ytelsesovervåking øker den totale effektiviteten, tilgjengeligheten og sikkerheten.
WSIC ble etablert i 1934 og er et datterselskap av China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Det er et moderne, storskala og integrert verft for bygging av skip, offshore-konstruksjoner og forsvarsprodukter i Kina.
Verftet dekker et område på tre millioner kvadratmeter og består av 15 datterselskaper, et joint-venture selskap, to offentlige institusjoner og fire produksjonsområder. Produktporteføljen dekker et vidt spekter som militærprodukter, spesialskip med høye ytelser, stålstrukturer for bruer, energi-, heavy-duty- og offshore-utstyr samt store skip.
WSIC har bygget og levert mer enn 1000 fartøyer. De siste tiårene har verftet satset mer på bygging av spesialskip med høye ytelser og levert mer enn 30 fartøyer for ankerhåndtering, tauing, offshore supply, standby-operasjoner, dypdykkingssupport, offshoreforskning og letevirksomhet for olje og gass.
Verftet dekker et område på tre millioner kvadratmeter og består av 15 datterselskaper, et joint-venture selskap, to offentlige institusjoner og fire produksjonsområder. Produktporteføljen dekker et vidt spekter som militærprodukter, spesialskip med høye ytelser, stålstrukturer for bruer, energi-, heavy-duty- og offshore-utstyr samt store skip.
WSIC har bygget og levert mer enn 1000 fartøyer. De siste tiårene har verftet satset mer på bygging av spesialskip med høye ytelser og levert mer enn 30 fartøyer for ankerhåndtering, tauing, offshore supply, standby-operasjoner, dypdykkingssupport, offshoreforskning og letevirksomhet for olje og gass.