Designer stort dykker- og konstruksjonsskip
Marin Teknikk skal designe et stort dykker- og konstruksjonsskip for Ultra Deep Solutions i Singapore.
– Vi føler oss komfortable med erfaringene og kunnskapene som Ultra Deep Solutions besitter, og har samarbeidet tett med dette selskapet det siste året for å utvikle et av de største og mest avanserte DP3 dykker-skipene i offshore industrien. Denne kontrakten viser igjen Marin Teknikks sterke posisjon i OSV markedet og at vi er blant verdens ledende designere av avanserte dykker- og offshore konstruksjonsskip.
Skipet er av MT6027 DSCV design (“The Red Class”), og skal utrustes med et 18-manns dobbelt dykkersystem (2 dykkerklokker), for operasjoner ned til 300 meters dyp.
Skipet er utviklet for krevende operasjoner worldwide. Skipet vil ha en lengde på 142,90 meter og en bredde på 27 meter, innredning for 140 personer, to kraner, en 400 T offshore kran med kapasitet ned til 5200m (single fall) og 3200m (dual fall), og en 40 T offshore kran for operasjoner ned til 300m. I tillegg, arrangement for 2 WROV’s (ubemannede fjernstyrte miniubåter/roboter) for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.
Skipet skal bygges ved Shanghai Zhenhua Heavy Industries i Kina, og vil bli klar for levering i løpet av 1. kvartal 2017.
- Med bare 30 eldre båter i denne klassen av lignende størrelse for operasjon worldwide, er behovet til stede for å sikre nye og funksjonelle skip. Ultra Deep Solutions er trygg på fremtiden for høykvalitets skip til dype og ultradype prosjekt. “The Red Class 6027” kombinerer funksjonalitet, sikkerhet, stabilitet, effektivitet og imponerende subsea teknologi. Vi er sikre på at dette skipet vil oppfylle forventninger og krav fra oljeselskap og offshore-operatører, sier Sheldon Hutton, Chief Executive Officer i Ultra Deep Solutions.
Kontrakten inneholder opsjon for ytterligere ett fartøy av samme type.