Utfordrende år for Jøtul
En unormalt varm vinter har skapt et historisk svakt marked for peisovner i Europa.
En fordelaktig valutakurs sikret en omsetning omregnet til norske kroner på 845 millioner (+1%), mens driftsresultatet er tynget av et sviktende volum i hovedmarkedene, og endte på minus 16 millioner kroner før engangskostnader. Det skriver Jøtul i en pressemelding.
- Ser vi på driften, så har vi fulgt forbedringsplanen for 2014, sier konsernsjef Eskil Zapffe.
- Våre nye produkter har truffet markedet godt og vi står dermed sterkere i handelen en tidligere. Det er tatt grep på kostnadssiden, og organisasjonen er mer effektiv. I løpet av 2015 vil deler av vår danske produksjon flyttes til Øst-Europa. Samtidig flyttes deler av produksjonen rettet mot det amerikanske markedet fra Kråkerøy til fabrikken i USA, for å komme tettere på det amerikanske vekstmarkedet.
- Naturligvis er det tøft når markedet vi opererer i går ned, men jeg synes våre ansatte har taklet situasjonen meget bra og fått til viktige forbedringer. Vi har i fellesskap fokusert på ting vi kan gjøre noe med. At markedet svinger med temperaturen er noe Jøtulgruppen vil måtte leve med også fremover. Derfor fortsetter forbedringsarbeidet mot en mer robust forretningsmodell.
Nedskrivning av goodwill og urealiserte valutatap skaper et betydelig underskudd
Etter et år med svake resultater tok Jøtul i 2014 en goodwillnedskrivning på 100 millioner. Dermed havner driftsresultatet på – 120 millioner. Resultatet svekkes ytterligere av urealiserte valutatap på 40 millioner, knyttet opp mot en finansieringspakke i valutalån som har blitt større med en svakere norsk krone. De resterende 41 millionene er rente- og finanskostnader. Totalt havner resultatet før skatt på -201 millioner kroner.
- At kronen svekker seg er utelukkende positivt for konkurransekraften til Jøtul og verken urealisert valutatap eller nedskrivning av goodwill har noen effekt på kontantstrømmen, sier Zapffe. - Vår jobb er å fokusere på fremtidige inntjeningsmuligheter.
Eierne positive
Det svenske investeringsselskapet Ratos er største eier, og vil satse videre på Jøtul.
- Jøtul er i en krevende situasjon og man har startet en omfattende omstillingsprosess. En ny ledelse er på plass, og det gjøres mye bra arbeid for å styrke selskapet. Samtidig er det fortsatt mye som gjenstår, sier styreleder i Jøtul gruppen, Anders Lindblad. - Med Ratos bak oss har vi en sterk støttespiller for å gjennomføre de nødvendige endringene.
Fokus på endring og nye produkter
Jøtulgruppen står foran et spennende år, med flere nylanseringer enn på lenge. Kontinuerlig fokus på å gjennomføre og følge opp et bredt forbedringsprogram lansert i 2014, står også på agendaen.