23948sdkhjf

Havyard leverer nok et vindmølleskip til Esvagt

I går overtok Esvagt det andre av tre Havyard 832 SOV vindmølle serviceskip fra Havyard Ship Technology AS.
Havyard Ship Technologys nybygg 119 "Esvagt Faraday", et Havyard 832 SOV vindmølle serviceskip, er det andre som blir levert til Esvagt. Det første, nybygg 118 "Esvagt Froude" ble levert i midten av februar.

Siemens Wind Power har hyret inn begge skipene på langtidskontrakter for å drive service på deres offshore vindmølleparker. "Esvagt Froude" går på en femårskontrakt for Siemens og betjener vindmølleparken Baltic 2 i Østersjøen og "Esvagt Faraday" skal inn på en tiårskontrakt og betjene Butendiek-prosjektet i den nordre delen av den tyske sektoren av Nordsjøen.

Tilbakemeldingene fra det første vindmølleskipet, "Esvagt Froude" er gode og rederi og operatør ser fram til å sette "Esvagt Faraday" i arbeid.

Kontrakten på de to første Havyard 832 SOV vindmølle serviceskipene ble inngått i juli 2013. I tillegg har Esvagt bestilt ytterligere et Havyard 832 SOV fra Havyard, som skal inn i en kontrakt for Dudgeon vindmøllepark som er operert av Statoil.

Utvikling og testing
Havyard 832 SOV er et nytt Havyard design i et nytt marked for Havyard. Fundamentet for å utvikle et slikt nytt design er den brede kompetansen og erfaringen Havyard har innen design og bygging av avanserte offshore og fiskefartøy.

- Det vil alltid være utfordringer med utvikling og produksjon av nye produkt, og det hadde også vi når vi bygde det første vindmølleskipet, sier Lasse Stokkeland som leder Havyard Ship Technology AS.

– Fordelen med å ha kontroll på både design og bygging av nye skipstyper er at vi får testet ut nye løsninger og fanget opp eventuelle endringer som må gjøres før flere skip bygges enten ved eget eller eksterne verft. Selv om «prototypen» og nr. to her kom tett på hverandre var det mye læring fra den første som kom prosjektgjennomføringen på nummer to til gode. Vi er veldig godt rustet til å bygge enda flere skip til dette spennende markedet, eller yte støtte til andre verft som vil bygge vårt design, konkluderer Stokkeland.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094