23948sdkhjf

Samferdselsministeren avduker fremtidsbiler

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avduket før helgen de tre norske bilene som skal delta i årets Shell Eco-marathon.
- Vi trenger å løse fremtidens utfordringer når det gjelder mobilitet og energi, og det er svært interessant å se hva studentene fra NTNU og Høgskolen i Østfold har fått til med disse bilene, sa samferdselsministeren.

Årets Shell Eco-marathon, som er en konkurranse hvor studentmiljøer fra hele verden konkurrerer om å kjøre lengst mulig på energimengde tilsvarende en liter bensin, starter i Rotterdam den 21. mai. Tre norske biler skal i år delta, og fredag ble bilene avduket av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på Aker Brygge.

- Utfordringen Shell gir studentene med å konstruere mer drivstoffgjerrige biler er veldig bra. Det som jeg synes er det aller mest spennende når jeg ser på bilene og ser på studentene, det er at er det er disse studentene som i morgen blir våre ingeniører, som skal løse både mobilitetsutfordringer og industriutfordringer. Det å ha denne erfaringen her med seg må være kjempeverdifullt både for de personlig, men også for deres fremtidige arbeidsgivere, sa Solvik-Olsen.

NTNU i Trondheim stiller med to biler i årets konkurranse. En i Urban Concept-klassen, som er for konseptbiler tilpasset normale veier og en bil i prototype-klassen, som er for strømlinjede kjøretøy som er designet mest for å redusere friksjon og maksimere effektivitet.

- Bilen i prototype-klassen er en forbedret utgave av fjorårets bil, mens vi har bygget en helt ny bil i Urban Concept-klassen. Her har vi valgt å benytte oss av en elektrisk motor, men bruker brenselceller med hydrogen fremfor elektrisitet for å gjøre bilen enda mer miljøvennlig, fortalte prosjektleder Myselie Nguyen til de fremmøtte på Aker Brygge.

Høgskolen i Østfold har også for hånd bygget en helt ny bil for Urban Concept-klassen. I denne klassen må alle bilene ha blant annet fire hjul og vindusvisker.

- Vår bil går på 2. generasjons biodrivstoff, og er 100 % resirkulerbar og tuftet på sirkeløkonomisk tankegang. Hele bilen er bygget med fornybare råvarer, sa prosjektleder Lill Michaelsen før Ketil Solvik-Olsen hjalp til med den offisielle avdukingen av østfoldingenes bidrag i årets Shell Eco-marathon.

Det ble også tid til en liten demonstrasjon av bilene foran en stor forsamling, inkludert pressekorps og en rekke prominente gjester som ønsket å ønske de norske lagene lykke til i Rotterdam.

- Det er mange grunner til at vi arrangerer en slik konkurranse, men det aller viktigste er kanskje hvordan Shell Eco-marathon bidrar til interesse og entusiasme for innovasjon, teknologi og realfag blant unge studenter. I løpet av de 30 årene Shell Eco-marathon Europe har eksistert, har vi hatt 50 tusen deltakere. Disse får med seg viktig kunnskap og praktisk erfaring som de kan ta med seg videre. De norske lagene har tradisjonelt gjort det meget bra i konkurransen, og vi er gleder oss til å se hva de får til neste uke, når de skal konkurrere mot 230 lag fra over 30 europeiske land , sa Alice Bergfall, kommunikasjonssjef i Shell Nedstrøm.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094