Jotun med godt 1. tertialresultat
Resultatet økte fra 435 millioner til 774 millioner.
De viktigste vekstdriverne er bedret salg i Decorative Paints og Protective Coatings i Midtøsten og Sørøst-Asia, samt økte sesongordre i Decorative Paints Skandinavia. Samtidig fortsetter Marine Coatings å utvikle seg positivt, melder Jotun.
Veksten fra fjorårets omsetning i 1. tertial på 28 prosent skyldes i stor grad positive endringer i valutakursene. Justert for valuta, er den underliggende veksten 12 prosent, med vekst i alle Jotuns segmenter og regioner.
Resultatet økte fra 435 millioner til 774 millioner.
Investeringer og innovasjon
Jotuns investeringer 1. tertial beløper seg til 208 millioner kroner, en nedgang på 46 millioner fra samme periode i fjor. Investeringene utgjør fire prosent av omsetningen og er i tråd med selskapets strategiske ambisjoner. Brorparten av investeringene er i nye fabrikker i Russland, Brasil, Oman og Indonesia.
- Å opprettholde investeringstakten vi har ligget på de senere årene er en måte å forberede oss på vekst ved etablering i stadig nye, og videreutvikling i eksisterende, markeder. Samtidig vil jeg understreke at investeringene våre er langsiktige, og i tråd med vår organiske vekststrategi, sier Fon.
Jotun fortsetter å investere betydelige ressurser i forskning og utvikling innen alle fire segmenter. Eksempler på innovasjoner er Hull Performance Solutions – neste generasjons bunnstoff, Jotuns malingsystem for passiv brannbeskyttelse – Jotachar JF750 og mer miljøvennlige produkter både til forbrukere og det profesjonelle markedet.
Finansielle nøkkeltall (millioner kroner)
Driftsinntekter: 5 234 (2015) - 4 091 (2014) - 28% (Endring)
Driftsresultat: 774 (2015) - 435 (2014) - 78% (Endring)
Resultat før skatt: 770 (2015) - 411 - (2014) - 87% (Endring)
Driftsinntekter: 5 234 (2015) - 4 091 (2014) - 28% (Endring)
Driftsresultat: 774 (2015) - 435 (2014) - 78% (Endring)
Resultat før skatt: 770 (2015) - 411 - (2014) - 87% (Endring)