Rolls-Royce Marine venter to tøffe år
Rolls-Royce Marine venter først et vesentlig oppsving i markedet i 2018.
Garshol tegner imidlertid ikke et helsvart bilde. For det vil fremdeles bli inngått skipsbyggingskontrakter, men både 2015, 2016 og 2017 vil være magre år sammenliknet med det verftene, skipsdesignene og utstyrsleverandører har vært vant til de senere årene.
Lav oljepris
Grunnlaget for at aktiviteten etter hvert kommer til å ta seg opp er at dagens oljepris er for lav til at det blir søkt nok etter nye olje- og gassfelter.
- 40-50 dollar per fat er ikke bærekraftig i det lange løpet, sier Garshol til nett.no
Nå tærer oljeselskapene på tidligere funn. Og slik Garshol ser det, må de om får år øke leteaktiviteten for å unngå at verdien av selskapene skal falle. Det vil gi et nytt oppsving i bransjen. Men først i 2018 vurderer han at dette vil skje.
Vedlikehold viktig inntekt
Ifølge nett.no stod vedlikehold for cirka 40 prosent av driftsinntektene til Rolls-Royce Marine i fjor. For ti år siden utgjorde vedlikehold bare 10-15 prosent av de samlede driftsinntektene. Grunne er at mengden med utstyr som er blitt levert har økt, og dermed øker også markedet for vedlikehold.
Dermed er vedlikeholdelsesmarkedet en stabiliserende faktor når nybyggingsaktiviteten går ned. Selskapet har i dag om lag 1.000 ingeniører over hele verden som jobber med vedlikehold og service.