23948sdkhjf

Design-kontrakt til Wärtsilä

Wärtsilä er tildelt kontrakt på levering av sitt VS 5012-design til fire nye fortøyningsbåter som skal bygges på vegne av Østensjø Rederi.
Kontrakten ble signert i juli 2015, og arbeidet skal utføres på Wärtsilä Ship Design sitt kontor på Fitjar, opplyser Wärtsilä.

Båtene skal brukes i tjeneste for Statoil på Sture- og Melkøya terminalene fra henholdsvis desember 2016 og juni 2017. Samme design fra Wärtsilä har tidligere blitt brukt på to av Østensjø Rederis eksisterende fartøy, som har vært i drift siden 2007. Kun mindre endringer er utført for å møte nye reguleringer og for å optimalisere driften basert på de erfaringene som er gjort.

“Hovedgrunnen til at Wärtsilä Ship Design ble valgt for disse fortøyningsbåtene var suksessen til de to tilsvarende båtene, Max og Obelix, som Østensjø Rederi har hatt i operasjon for Norske Shell på Nyhamna-terminalen i åtte år.Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Østensjø Rederi og dette har gjort oss i stand til å forstå fullt ut hvilke behov løsningen vår skal dekke», sier administrerende direktør i Wärtsilä Ship Design Norway, Ove Wilhelmsen.

Byggekontraktene plasseres snart
Østensjø rederi er i sluttfasen med å plassere byggekontraktene for nybyggene, og forventer signering innen utgangen av september.

Til Østensjø Rederi skal Wärtsilä også levere LNG-løsninger til tre store eskortetaubåter som rederiet bygger ved Astilelros Gondan verftet i Spania. Løsningen omfatter dual fuel-motorer, integrert med et skreddersydd gasslagrings- og tilførselssystem. Fartøyene skal også operere for Statoil på Melkøya-terminalen fra våren 2017.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079