Skipsteknisk får design-kontrakt i Asia
Flere norske selskaper utenom Skipsteknisk vil nyte godt av designkontrakten på avansert dykkefartøy.
Båten får innredning for 120mann, og blir utrustet med to subseakraner, der den største har en løftekapasitet på 250t. Illustrasjon: Skipsteknisk
Skipet får et helt nytt design som vil bli utviklet spesielt for denne klienten. Det nye designet er et DP III fartøy med lengde på 124m og får et 24-manns dykkesystem med to dykkeklokker installert.
Jumeirah Offshore signerte før helgen også kontrakt med Huangpu Wenchong Shipyard i Kina, som skal stå for byggingen.
Skipsteknisk har siden de etablerte kontor i Shanghai i 2010 hatt suksess i Kina, og har så langt utviklet 7 seismikk-og offshorefartøyer for kinesiske oljeselskaper. Da dette er statlige selskaper, blir disse fartøyene naturlig nok bygget ved kinesiske verft, men kineserne er ikke glade i norsk design alene, og derfor har svært mye av hovedutstyret på disse fartøyene sin opprinnelse fra Norge. Det nye fartøyet for Jumeirah Offshore blir intet unntak, og flere norske selskaper utenom Skipsteknisk vil nyte godt av denne kontraheringen, opplyser Skipsteknisk.
Fartøyet er planlagt levert i løpet av 2017 og vil etter all sannsynligvis komme til å operere i det kinesiske markedet.