Ny kontrakt til Stadyard
Kontrakten sikrer Stadyard og dets team av lokale underleverandører arbeid ut 2016.
Skroget skal bygges i Polen og utrustes ferdig ved Stadyard. Fartøyet blir verftets byggenummer 39 og skal leveres i desember 2016. Nybygget skal avløse dagens «T.A Senior» som er bygget i 2001.
Sikrer arbeid ut 2016
Denne kontrakten sikrer Stadyard og dets team av lokale underleverandører arbeid ut 2016, noe daglig leder Agnar Lyng er glad for:
- Stadyard takker for tilliten som Morten Ingebrigtsen har vist verftet, og ser med glede frem til å bygge den hittil ultimate kystfiskebåten i sin klasse.
Stadyard leverte tidligere i år bygg 37 MS «Torbas, en 70 meter kombinert ringnot/pelagisk tråler med svært gode tilbakemeldinger. Rundt årsskiftet skal bygg 38 MS «Fanøyvåg» leveres, et 28 meters garnfartøy. Det jobbes som vanlig parallelt med reparasjon og service av fartøy.
Utviklet over flere år
Seacon har jobbet med utvikling av SC15 designet over flere år, og utført flere modellforsøk ved Stadt Towing Tank for å optimalisere drivstofføkonomi og fart innenfor dette lengdesegmentet. Det er videre lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet.
- Dette er nybygg nummer 15 med Seacon-design levert i Norge. Seacon har i flere år jobbet med utvikling av denne fartøytypen, som har mange likhetstrekk med større kystfartøy som Seacon tidligere har designet. Denne kontrakten er enda en bekreftelse på Seacon sin ledende posisjon innen design av fiskefartøy, sier Rune-Stian Nybakk, daglig leder i Seacon AS.
Hoveddata:
«T.A Senior» blir rigget både for not og snurrevad, med vinsjeutrustning og kraner fra Lofoten Hydraulikk AS.
Hovedmotor type Yanmar 6AYM, levert av Verlo AS.
Gir og propellanlegg fra Finnøy Gear & Propeller AS.
Hjelpemotorer fra Nogva Motorfabrikk AS.
Vakuumtanksystem med sug fra not, levert av Stranda Prolog AS.
Sløyelinje på lukket hoveddekk.
Utrustet med 3 RSW tanker, arrangert både for vanlig sirkulasjon og for levendetransport av torsk.
RSW anlegg fra FrioNordica AS.
Hovedmotor type Yanmar 6AYM, levert av Verlo AS.
Gir og propellanlegg fra Finnøy Gear & Propeller AS.
Hjelpemotorer fra Nogva Motorfabrikk AS.
Vakuumtanksystem med sug fra not, levert av Stranda Prolog AS.
Sløyelinje på lukket hoveddekk.
Utrustet med 3 RSW tanker, arrangert både for vanlig sirkulasjon og for levendetransport av torsk.
RSW anlegg fra FrioNordica AS.