Cruise- og hangarskip blir små sammenlignet med dette oppdrettsskipet
Sammen med Nordlaks, har NSK Ship Design designet et 430 meter langt og 54 meter bredt oppdrettsskip.
Nordlaks sin Havfarm er hele 430 meter langt, og til sammenligning er verdens største cruiseskip 70 meter kortere. Fartøyet Høydal, som ligger inntil oppdrettsskipet er 70 meter langt. Foto: NSK Ship Design / Nordlaks
Verdens største skip
På tegnebrettet ligger et 430 meter langt og 54 meter bredt skip også kalt, Havfarm, som skal ligge på svai, forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien. Man tar rett og slett oppdrettnæringa fra fjordene og ut i havet, opplyser design-firmaet i en pressemelding.
Dersom prosjektet blir realisert slik det foreligger på tegnebrettet blir det verdens lengste skip.
Verdens største cruiseskip er til sammenligning 360 meter lang. Og verdens lengste hangarskip, amerikanske USS Enterprise, er 342 meter lang.
En Havfarm vil ha en kapasitet på 10.000 tonn laks – over 2 millioner fisk. Til sammenligning slakter Nordlaks-slakteriet på Børøya 70.000 tonn i året. Anleggene vil tåle ti meters signifikant bølgehøyde og kan heves fire meter i uvær. Selve havfarmen vil stikke ti meter ned i sjøen. Havfarmen blir som ei stålramme for seks «bur» som er 50 ganger 50 meter store på overflata med 60 meter dype oppdrettsnøter.
- Da Inge Berg fra Nordlaks tok kontakt, hadde vi tidligere flørtet med tanken på å lage større konstruksjoner fra scratch. Berg kom med en meget gjennomtenkt idé på hvordan man kan bevege seg fra oppdrettsmerder til oppdrettsskip i åpent hav, sier salgssjef Thomas Myhre i NSK Ship Design.
For med ti meter dype luseskjørt av stål skal lakselus bli historie. Når Havfarmen ligger på svai, vil spredearealet for avfallsstoffene bli 27 ganger så stort som for vanlige merder, hele 472.000 kvadratmeter. I den grad det vil forekomme lus på laksen, legger anlegget til rette for manuell fjerning av lus. Det betyr også en helt kjemikaliefri produksjon. Kjemikalier til lusefjerning er både et tema i miljødebatten og en stor utgift for næringa. Dette vil forandre retninga på oppdrettsnæringa som har slitt med store utfordringer.
Ledende innen sin bransje
Nordlaks valgte NSK Ship design fordi de er et ledende designselskap og allerede sterkt tilstede i markedet for akvakultur. De designer alt fra havmerder, forbåter med fremdrift på LNG og brønnbåter og har ledet store ombygginger av fartøyer. Selskapet har blant annet bygget om en tråler til seismikkskip, og containerfartøy til krilltråler, og slike prosjekter var tungtveiende for samarbeidet, heter det i meldingen.
- Staben vår i Harstad er et team med tung kompentanse innen prosjektledelse, og sammen med vårt ingeniørteam i Arkhangelsk, hadde vi spisskompetansen til å lande idé til konsept. Dette var en unik sjanse til å ta et prosjekt fra scratch til byggestart sammen med Nordlaks, forteller Myhre.
Fra konseptfase til søknad
Fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) lyste ut gratis konsesjoner til oppdrettere som vil gjøre store investeringer i ny teknologi for å overvinne næringas utfordringer med miljø og areal. Kort tid etter det, varslet Inge Berg at Nordlaks hadde store planer som svar på Aspakers tiltak, nemlig Havfarmene. Nå er Nordlaks i full gang med søknadsprosessen, og de har søkt om å få bygge tre stykker hvor hver av dem vil koste mellom 600-700 millioner kroner.
- Vi håper på at vi kan ta i bruk teknologien i løpet av 2017, dersom vi får utviklingskonsesjoner til å gjøre dette, forteller Inge Berg i Nordlaks.
NSK Ship design synes det er spennende med bedrifter som ønsker å forandre tempoet i bransjen.
- Nordlaks har fokus på å skape bærekraftige løsninger for sin produksjon. For dem handler ikke bare dette om å øke volum, få bukt med lusproblemene, men også laksens velvære, og bærekraftige løsninger. Prosjektet med Havfarmer flytter grenser for hva som er mulig innen akvakultur, og det vil vi gjerne med på, forteller salgsjef Thomas Myhre.