23948sdkhjf

Westcon leverer batterisystem til Eidesvik-skip

Westcon Power & Automation skal levere batterisystemet til Eidesvik-skipet Viking Energy.
Løsningen vil redusere forbruket av drivstoff med 15-20 prosent, opplyser Westcon i en pressemelding.

- Eidesvik er blant de fremste pionerene i utvikling av fremtidsrettede, miljøvennlige fartøy, og vi er utrolig stolte over å få være en del av denne reisen. Westcon Power & Automation har utviklet egne løsninger for batterisystemer til skip, og med Viking Energy blir det første gangen vi leverer totalløsningen om bord på et fartøy, sier Geir Odland, administrerende direktør i Westcon Power & Automation, som er en del av Westcon-konsernet.

Da Viking Energy ble levert i 2003, var hun det første LNG-drevne forsyningsskipet i verden. Fremdriftssystem drevet av naturgass reduserer utslippene av CO2, NOx og svovelholdige gasser. En batteriløsning i tillegg vil kunne redusere CO2-utslippene med 15-20 prosent, NOx-utslippene med 25 prosent og en reduksjon i drivstoff på 15-20 prosent.

- Det er ingen tvil om at hybrid elektrifisering er en fremtidsrettet løsning som ikke bare reduserer klima- og miljøutslipp og forbruk av drivstoff, men også bidrar til tryggere og mer effektive fartøy. Derfor har vi gjennom flere år investert i utviklingen av løsninger, blant annet med støtte fra skattefunnordningen. Når vi nå ser en økende interesse for batteridrift på offshorefartøy og ferger, ser vi at investeringene i teknologi og kompetanse betaler seg, sier Odland.

Sentralt i leveransen står styringssystem basert på e-SEAMatic-plattformen til Westcon Power & Automation med tilhørende kraftelektronikk. I tillegg til batterisystemer for fartøy, har bedriften også utviklet landstrømløsninger for bruk av både fartøy, havner og verft.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065