Prestisjefylt losbåtkontrakt til Maritime Partner
Maritime Partner skrev i går kontrakt med Buksér og Berging på leveranse av to losbåter, med opsjon på ytterligere åtte båter. Med opsjonene har avtalen en totalramme på om lag 100 millioner kroner.
Salgs- og markedsdirektør Gisle Anderssen (til venstre) og prosjektdirektør i Buksér og Berging, John A Nielsen.
Salgs- og markedsdirektør Gisle Anderssen i Maritime Partner signerte kontrakten på vegne av Ålesundsselskapet.
- Vi er er svært stolte over å ha vunnet dette prestisjeoppdraget. Buksér og Berging er en kompetent og krevende kunde som vi har hatt et godt og lærerikt samarbeid med i anbuds- og utviklingsfasen, sier Anderssen.
- VI har for tiden full sysselsetting i værkstedet, og dette vil være med å styrke våre ordresituasjon og våre arbeidssituasjon i år. Det ligger inne 8 opsjoner som vi forventer vil gå inn, og det vil gi oss en langsiktighet, sier Gisle Anderssen til Metal Supply.
Han forklarer at Maritime Partner for rundt tre år siden tok en strategisk beslutning om å satse på andre båttyper enn offshoreskip.
– Vi valgte blant annet å satse på større hurtiggående båter, som for eksempel patruljebåter, kystvaktskip båter til opdretsnæringen samt vindmølleservice-båter.
Dette viser bare at den satsingen om at gå over på den typen båter for flere år siden var riktig, for nå har vi enda en fot å stå på i disse tider, sier Gisle Anderssen.
Langsiktig plan
Det var i november i fjor at Buksér og Berging ble tildelt 10-års kontrakt for tilbringertjeneste av los på sjø av Kystverket. Anbudet ble vunnet i konkurranse med en rekke nasjonale aktører, og innebærer transport av loser til og fra oppdrag langs hele norskekysten.
- Kontrakten med Kystverket er en milepæl i vår 100 år lange historie, sier prosjektdirektør i Buksér og Berging, John A Nielsen. Vi er også svært fornøyde med at en norsk leverandør har kunnet hevde seg i konkurransen om utvikling og bygging av losbåtene, sier han.
John A Nielsen forteller at kontrakten med Maritime Partner er en del av en langsiktig plan om å fornye og modernisere losbåtene langs kysten. Buksér og Berging overtar Kystverkets losbåter, som gradvis erstattes av nye fartøy.
- Under utvikling av det nye losbåt-designet er det lagt vekt på å utvikle en båt med gode sjøegenskaper som egner seg godt både i åpent hav og i kystnære farvann, sier områdesalgssjef Rune Midtkandal i Maritime Partner.
Han forteller at kostnadseffektive løsninger som enkel utrustning og lave vedlikeholdskostnader har også vært viktig. Båten blir ekstra miljøvennlig med mer enn 30 prosent lavere drivstofforbruk i forhold til dagens losbåter.
- Det nye skrogkonseptet har gjort det mulig å utruste båten med et fremdriftsanlegg som bidrar til redusert drivstofforbruk og utslipp, sier Midtkandal.
Alusafe 1620 BB Pilot vil bli utrustet med et Volvo Penta IPS-fremdriftssystem (Inboard Performance System), basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad. Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant kvalitetene til fremdriftssystemet.
De to første båtene skal overleveres allerede i oktober 2016 og februar 2017, og skal gjennomgå en grundig uttesting før byggingen av flere båter starter.
- At vi fortsetter å levere større båter til norske og internasjonale kunder innen dette segmentet er ikke en tilfeldig trend, sier Gisle Anderssen. Her har vi lang erfaring og en tydelig strategi.
Maritime Partner har levert rednings- og patruljebåter til kunder over hele verden i flere tiår, og i 2015 leverte selskapet sin båt nummer 2000 i rekken. Felles for mange av kundene er at de har særskilte krav til at fartøyene skal kunne opereres i ekstreme situasjoner og miljøer.