23948sdkhjf

MV Normann sjøsatt

Den russiske isbryteren Normann er nå sjøsatt ved Cemre i Tyrkia. Dette er den andre båten i en serie på tre med Havyard 843 Ice design.
Isbryterserien blir bygd for selskapet FEMCO, og bygg 129 fra Havyard Ship Technology skal leveres fra verftet i Leirvik i Sogn til FEMCO i oktober. Det skriver Havyard i en melding.

Rederiet har allerede inngått en ti-års kontrakt med ExxonMobil og skipet skal operere på øya Sakhalin, som ligger i den nordlige delen av Stillehavet.

Allsidige kraft-båter
Havyard 843 Ice er i tillegg til å være isbryter, også designet som ankerhåndteringsfartøy med plattform forsyningsfunksjoner. Dette gjør at de opererer som isbrytere om vinteren, og som offshorefartøy på sommerstid.

Det første skipet i trioen, bygg 122 Aleut, ble levert fra Leirvik i november 2015. Rederiet er så langt godt fornøyde med båten.

- Til tross for at dette var en prototype så har det vært veldig lite problemer med båten, sier prosjektleder i Havyard Ship Technology, Erlend Hatleberg.

Disse skipene er bygget for å operere under ekstreme forhold, og de har isbryterklasse og maskinkraft som gjør at de kan bryte en meter tykk is med tre knops fart.

- Aleut har ikke fått testet kreftene sine på mer enn førti centimeter is, men det gikk helt problemfritt, sier en fornøyd prosjektleder.

Både Normann og det siste søsterskipet Pomor, skal være klare til å slepes fra Cemre i Tyrkia i slutten av mars. Ved månedsskiftet april/mai ventes begge to å være på plass i Leirvik klare for utrustning. Begge skipene er planlagt for levering i oktober 2016, og dette sikrer Havyard Leirvik mye godt arbeid i tiden fremover.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078