Rolls-Royce i Norge utvikler Storbritannias nye forskningsfartøy
Rolls-Royce har signert en kontrakt til en verdi av 354 millioner kroner.
Fartøyet får design UT 851 PRV fra Rolls-Royce. Bilder av det nye designet har de siste månedene vært mye delt særlig i britiske medier i forbindelse med en pågående navnekonkurranse for det nye fartøyet.
Kontrakten gjelder design og utstyr til et nytt forskningsfartøy som skal eies av Natural Environment Research Council (NERC) i Storbritannia.
Det 128 meter lange fartøyet skal bygges av verftet Cammel Laird i Storbritannia, og vil benyttes til havforskning i både Antarktis og Arktis, i tillegg til å transportere forsyninger til baser i Antarktis. Planlagt levering fra verftet er i 2019.
En av de største Skipsbyggingskontraktene
Prosjektet representerer også et av de største kommersielle skipsbyggingskontraktene i Storbritannia noen sinne.
– Britene har valgt å bygge et skip med en krevende spesifikasjon, og vi er stolte over at de valgte både Rolls-Royce design og en solid pakke med vårt mest avanserte skipsutstyr, sier Helge Gjerde, President Offshore & Merchant Solutions i Rolls-Royce.
Havforskningsinstituttet i Norge har også et Rolls-Royce-utviklet isgående forskningsfartøy under bygging, FF Kronprins Haakon blir 100 meter lang og bygges i Italia.
I kravspesifikasjonen ligger blant annet Polar Code 4 isklasse, kapasitet til å være selvforsynt med drivstoff og forsyninger på reiser opp til 19 000 nautiske mil, plass til opptil 90 personer om bord, stor lastekapasitet og hangar for helikopter. Om bord vil det også være flere avansert forskningslaboratorier.
Utstyret som Rolls-Royce skal levere inkluderer motorer fra Bergen Engines (B33:45) og to CPP propeller (Controllable Pitch Propellers) med en diameter på 4,5 meter hver. Fartøyet skal kunne bevege seg gjennom is på en meters tykkelse og samtidig lage lite støy under vann. Dette er viktig å unngå å forstyrre både livet i havet og måleutstyret til forskerne.
Automasjon og kontrollsystemene kommer også fra Rolls-Royce. Mannskapet på skipsbroen vil få de mest avanserte og brukervennlige verktøyene som finnes i dag, med DP og Unified Bridge. Mens en avansert pakke dekksmaskineri skal bidra til at fartøyet kan sette ut, kontrollere og hente opp forskningsutstyr.
Utstyret som Rolls-Royce skal levere inkluderer motorer fra Bergen Engines (B33:45) og to CPP propeller (Controllable Pitch Propellers) med en diameter på 4,5 meter hver. Fartøyet skal kunne bevege seg gjennom is på en meters tykkelse og samtidig lage lite støy under vann. Dette er viktig å unngå å forstyrre både livet i havet og måleutstyret til forskerne.
Automasjon og kontrollsystemene kommer også fra Rolls-Royce. Mannskapet på skipsbroen vil få de mest avanserte og brukervennlige verktøyene som finnes i dag, med DP og Unified Bridge. Mens en avansert pakke dekksmaskineri skal bidra til at fartøyet kan sette ut, kontrollere og hente opp forskningsutstyr.