Nærmer seg eget fagbrev for servicebåt-arbeidere
Som første skole i Norge tilbyr Val videregående skole nå fordypning som servicetekniker i akvautdanningen. Dermed kan yrkesgruppen få sitt eget fagbrev.
Som første skole i landet tilbyr Val videregående skole til høsten servicetekniker som eget fordypningsfag til elever VG1-elever på naturbruk (akvakulturlinje). Fra 2017 gis tilbudet også på VG2. Foto: Val VGS
– Servicefartøyene utfører stadig flere og mer avanserte operasjoner i havbruksnæringen. For å gjennomføre operasjonene på en trygg og sikker måte, kreves det en helt annen kompetanse enn for bare få år siden, sier HMS- og personalleder Per Johan Rauø i Nærøysund Aquaservice.
Kort sagt trenger servicefartøyene arbeidere med både teknologi- og biologikunnskap. Verken maritime- eller akvakulturutdanninger tilbyr denne kombinasjonen.
Nærøysund Aquaservice, OMS og to videregående skoler i Ytre Namdal har derfor utviklet et nytt, unikt opplæringstilbud med støtte fra det regionale utviklingsselskapet Nyskaping og utvikling Ytre Namdal IKS.
Blir fordypningsfag
Fra høsten av tilbyr Val videregående skole servicetekniker som eget fordypningsfag til sine VG1-elever på naturbruk (akvakulturlinje). Fra 2017 gis tilbudet også på VG2.
– I samarbeid med oppdrettsselskapene tilbys VG2-elever fra akvautdanningen læreplass på servicebåt allerede i år. Også den maritime linjen ved Ytre Namdal videregående sender flere kandidater ut som lærlinger på servicefartøyer i år, sier Halvor Mortensen i Val FoU AS, et utviklingsselskap heleid av Val videregående.
Et sertifikatkrav for servicebåt har vært tema for myndighetene i flere år. Dette vil tidligst bli en realitet sommeren 2017, og det finnes per i dag ingen formelle utdanningskrav på servicefartøyer under 15 meter.
Vekker oppsikt
– Vi har kommet langt med et videregående utdanningstilbud som grunnlag for et eget eller spesifisert fagbrev for serviceteknikere. Det kan være interessant å se på om dette også kan videreføres som tilbud også i fagskoleutdanningen, sier Per Johan Rauø.
Det ytternamdalske initiativet har vakt positiv interesse i havbruksnæringen. I mai delte prosjektet sine erfaringer med representanter fra Sjømat Norge, opplæringskontor, utdanningskontor, de to trønderske fylkeskommunene og fra Frøya, Val og Ytre Namdal videregående skoler.
– Det er allerede enighet om at vi nå jobber videre med å utvikle de lokale læreplanene i et regionalt, midtnorsk samarbeid. Samtidig vil Sjømat Norge koordinere et videre løp på nasjonalt nivå, med det ytternamdalske prosjektet som innspillspartner, avslutter Rauø.