Rekordordrer til Sletta Verft
Kontraktene har en verdi på over 100 millioner kroner
MachoCat 25 er et stålfartøykonsept med blant annet kraftige vinsjer og store fjernbetjente kraner med lang rekkevidde.
Illustrasjon: Sletta verft / Møre Maritime
Kontraktene har en verdi på litt over 100 mill kroner og sammen presenterer de den største ordren som Sletta Verft noen gang har inngått.
- Vi er stolte over at Helge Gåsø på nytt har gitt oss tillit og plassert to nybygg ved vårt verft sier daglig leder Kåre Sletta ved Sletta Verft.
Med disse to kontaktene har Sletta Verft hele 7 båter i ordre til ulike rederier langs kysten noe som gir full beskjeftigelse godt inn i 2017.
- Vi kjører nå to parallelle produksjoner sier Kåre Sletta og forklarer nærmere:
- Stålbåter hvor skroget bygges i Polen og utrustes ved egen kai, aluminiumsfartøyer hvor skrog og utrustning i sin helhet skjer ved eget verksted. Dette gjør at anlegget utnyttes optimalt.
- De siste årene har det vært konsentrert om bygging av servicefartøyer til havbruksnæringen, men i det siste har vi også merket interesser for bygging av fiskefartøyer avslutter Kåre Sletta.
Verkstedet har nå 45 fast ansatte og jevnlig ca 20 innleide personer.
Miljøvennlige servicefartøy
Fartøyene av typen MachoCat 25 er designet av Møre Maritime AS i Kristiansund. Og ifølge Sletta Verft er MachoCat 25 et nyskapende og miljøvennlig servicefartøy for havbruksnæringen.
Møre Maritime skal levere komplett design og tegningspakke til Sletta Verft AS som inkluderer alle arrangement og systemtegninger samt komplett 3D modellering og engineering av stål, rør og utrustning.
- Denne fartøytypen startet vi utviklingen med for over 2 år siden, og vi er derfor glade og ydmyke for at Frøy-rederiene velgere å satse på MachoCat og Møre Maritime. I tillegg til havbruk servicefartøy, har Møre Maritime flere pågående brønnbåt- og slaktebåtprosjekter så vi har travle tider nå, sier daglig leder i Møre Maritime Svein Knudtzon Waagbø.
Ifølge Sletta Verft er MachoCat 25 en helt ny type servicefartøy for havbruksnæringen. Fartøytypen er blant annet optimalisert for svært tunge service-operasjoner og for bruk i eksponerte kystområder. Sjøfartsdirektoratets nye krav til dekksutstyr er oppfylt på alle punkter.
Prosjektet er støttet av Enova.