Innovasjonspris til Island Offshore og Centrica
Prisen ble delt mellom selskapene på grunn av pionerprosjektet de samarbeidet om i 2015; å gjennomføre den første boringen av en offshorebrønn noensinne, ved hjelp av kveilerørs-teknologi.
Per Buset, avdelingsleder for topphullsboring og P&A i Island Offshore, sammen med prosjektleder Espen Kopperud fra oljeselskapet Centrica.
- Dette er en viktig pris for oss, som gir oss mye verdifull oppmerksomhet rundt teknologien vår. Det er takket være Centrica som våget å satse på ny og uprøvd teknologi på oljefeltet, at vi er kommet så langt som vi er i dag. Nå ser vi på hvordan vi kan ta teknologien til neste steg – nemlig å anvende kveilerørsteknologi til tung brønnintervensjon i subseabrønner, sier avdelingsleder for topphullsboring og P&A i Island Offshore, Per Buset.
I tillegg til å være nominert til innovasjonsprisen, ble de to selskapene også valgt ut til å presentere teknologien og det felles prosjektet sitt, under en konferanse arrangert under oljemessa: ONS Technical Sessions.
Statens Vegvesen først ute
Teknologien ble anvendt for første gang i 2014, da Statens Vegvesen hadde behov for geologiske undersøkelser av fjellformasjonene for en framtidig undersjøisk tunnel i Rogfast-sambandet på E39. Island Offshore nyttet da et av fartøyene sine til å bore tre brønner, og teknologien var dermed kvalifisert. I 2015 tok Centrica det hele til nye høyder da de nyttet kveilerørsteknologien til å sjekke for grunn gass på Butchfeltet på den sørlige delen av den norske kontinentalsokkelen. Aldri før hadde det blitt boret en subsea-pilotbrønn ved hjelp av kveilerørsteknologi.
Neste steg
Neste steg er nå å tilpasse teknologien til å kunne utføre tung brønnintervensjon i levende subsea-kompletterte brønner:
- Vi håper å kunne være klar for første operasjon i 2017 eller 2018, litt avhengig av kvalifikasjonsprosessen. Dette blir banebrytende for intervensjonsarbeid i produserende subseabrønner, inkludert plug & abandonment markedet, sier Buset.
Per i dag blir det utført lite tung brønnintervensjon på subsea-brønner, da dette må gjøres fra rigg. Å nytte rigg innebærer store kostnader og høy risiko versus å anvende et offshorefartøy til jobben. Ratene for et fartøy er lavere, og behov for mannskap og utstyr om bord er mindre. Det at en nå kan gjøre dette uten bruk av stigerør, gjør at en sparer både tid og penger, og en eliminerer risikoen ved kjøring av stigerør til null. Et annet viktig moment er at en blir mye mindre sensitiv for værkreftene, da kveilerøret tåler mye mer bøying enn et stivt stigerør. Dette gjør det også mulig å flytte fartøyet unna brønnen og inn i sikker sone skulle utblåsing skje. Da kan en mate ut kveilerør og samtidig holde fram med å drepe brønnen mens en forflytter seg.
- Centrica anslo at de sparte om lag 50 prosent på å nytte Island Offshore sitt fartøy og utstyr i stedet for rigg til boringen for grunn gass i fjor. I disse tider må slikt være gull verdt for oljeselskapene, avslutter Buset.