23948sdkhjf

Kystverket døper nytt hybridfartøy

I går ble Kystverkets nye multifunksjonsfartøy OV Bøkfjord døpt i Ålesund.
Det hybride fremdriftssystemet i Bøkfjord betyr at skipet er utstyrt med en batteripakke på 850 kilowattimer, i tillegg til et tradisjonelt fremdriftssystem med tre generatorer som genererer strøm.

Opprinnelig var Bøkfjord designet med tanke på tradisjonell drift med kun dieselmotorer, men dette oppsettet ble bestemt endret til fordel for en miljøvennlig og drivstoffbesparende hybridløsning. Nå kan fartøyet klare seg med å ha en motor i drift, og bruke batteripakken til å dekke topper i den daglig driften. I tillegg vil batteriene sørge for strøm når fartøyet ligger til kai, uten at diesel motorene trenger å gå. Batteriene kan også lades fra landstrømsanlegg, i havner der dette finnes.

En annen fordel er at løsning gir mindre støy og vibrasjoner om bord, og dermed er Bøkfjord en bedre arbeidsplass for mannskapet.

Rolls-Royce’ leveranser til det nye fartøyet inkluderer også et diesel-elektrisk system for hovedpropeller og sidepropell. Propellene er azimuth fremdriftspropeller og sidepropell i baug. I tillegg kommer automasjonsanlegg, Dynamisk Posisjonering, kontrollsystem – og batterisystemet.

OV Bøkfjord er bygget ved det danske verftet A/S Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078