23948sdkhjf

Dobbeldåp av russiske isbrytere

Lørdag blir det dobbeldåp av to isbrytende offshorefartøy til det russiske rederiet Femco ved Havyard Ship Technology.
Femco Group er i dag det eneste privateide selskapet i Russland som har spesialisert seg på å drifte ankerhåndteringsfartøy. Selskapet har tolv offshorefartøy, men har hatt en langsiktig strategi for å fornye flåten. I fjor høst fikk de overlevert den isbrytende ankerhåndtereren Aleut fra Havyard Ship Technology. Nå kommer de to søsterskipene Pomor og Normann.

Leveringstid var et ufravikelig krav. Skipene skal i arbeid for Exxon Neftegas på oljefeltene utenfor Sakhalin. For å komme seg dit, må de gjennom Nordøstpassasjen, og det må de før vinteren kommer. Men skipene blir levert på tid, som lovet og lørdag er det feiring med åpen båt og dåpsfest, melder Havyard.

Unik isbryterkompetanse

Med levering av disse skipene har Havyard Ship Technology levert elleve større isbrytende offshorefartøy, og det er ikke noe annet verft i verden som har tilsvarende erfaring innen denne typen skip. Verftet har med det også levert en tredel av alle isbryterne DNV har klasset av denne typen.

Direktør ved Havyard Ship Technology, Lasse Stokkeland, sier dette viser at verftet i Leirvik har kunnskap og erfaring fra å bygge svært mange typer båter.

- Og vi kan nå også gå fra store isbrytende offshorefartøy til mindre arbeidsbåter for oppdrettsnæringen og skal ta ombygging av ferjer fra konvensjonell til hybrid drift.

Sammensatt skipsbyggings-kompetanse viste også verftet i fjor da de leverte fem skip innen fire forskjellige områder; en isbryter, en brønnbåt, en ringnotsnurper og et vindmølleskip.

- Disse skipene er nå i arbeid og tilbakemeldingene er at de fungerer svært godt. Dette er resultatet av arbeidet til en stabil arbeidsstokk med erfarne skipsbyggere som nå kan gå inn i nye marked og ta nye typer oppdrag, sier Stokkeland.

Leveringene av både disse og tidligere isbrytere har dessuten gitt Havyard en god forbindelse til det russiske markedet.

- Vi håper å videreutvikle denne forbindelsen og kunnskapen vi har om å bygge båter for arktiske strøk. Vi har kompetanse og teknologi som er attraktiv for redere som opererer i disse områdene, og i tillegg til Havyard 843 ICE-designet har vi også andre isbrytende design i porteføljen og kan kjapt snu oss rundt og tilpasse designene til kundenes behov, sier Lasse Stokkeland.

Isfritt til tretti minus
Pomor og Normann er designet for svært tøffe forhold. De er bygget etter DnVs isklasse Icebreaker Ice-10 med klassekrav som krever at det kan brytes inntil en meter ettårig is. Det blir også stilt spesielle krav til blant annet skrogstyrke, materialbruk, ror og styring, propeller og fremdriftssystem.

Skipene bygges med klassenotasjon Winterized Cold (-30). Dermed skal de kunne jobb i ned til tretti minusgrader uten at de fryser til. Det betyr at viktig utstyr for sikkerhet og miljø er beskyttet mot is og kulde både ved skjerming, innebygging og elektrisk oppvarming eller smelting. Skipene får også motorkraft med effekt nok til å kunne kjøre full vinterisering og ankerhåndtering samtidig.

Det første skipet av serien på de tre isbrytende offshoreskipene ble levert i fjor høst og reder Ivan Lyshko i Femco er godt fornøyd med skipet de har fått ta i bruk.

- Aleut løser oppgavene. Den første vinteren i drift var mild, men at skipet har gode egenskaper er det ingen tvil om. Når det blir harde vintre og tykk is, har den muskler til å møte de tøffe forholdene med, sier Lyshko.

I arbeidet med Aleut, Pomor og Normann har Havyard vært med fra første strek til ferdig skip. Havyard Design & Solutions har levert design og arbeidstegninger. Havyard Power & Systems har levert elektrisk engineering, automasjon- og alarmsystem i tillegg til Havyard Concept Bridge. Og Norwegian Electric Systems har levert elektro-motorer, generatorer og elektrotavler.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094