Bravida kjøper Moelven Elektro
Med kjøpet vil Bravida styrke sin posisjon som leverandør av installasjonstjenester på Østlandet og spesielt i Mjøsregionen.
Moelven Elektro er et datterselskap i Moelven Industrier og har i dag rundt 160 ansatte og en årlig omsetning på cirka 200 millioner kroner. Foto: Benny Ottosson
Moelven Elektro er et datterselskap i Moelven Industrier og har i dag rundt 160 ansatte og en årlig omsetning på ca 200 millioner kroner. Selskapet har virksomhet i Moelv, Raufoss, Hamar, Lillehammer, Oslo, Gardermoen og Tønsberg.
– Vi er glade for at vi er kommet til enighet med Moelven om kjøp av selskapet. Vi ser på Mjøsregionen som et meget attraktivt marked, et marked hvor vi i liten grad er representert i dag. I Oslo og på Gardermoen er både Moelven Elektro og Bravida representert i dag, mens Tønsberg vil være i en ny geografi for oss. Oppkjøpet vil således utgjøre et flott tilskudd av god og etterspurt kompetanse i disse områdene, sier administrerende direktør Tore Bakke, i Bravida Norge.
Konsernsjef i Moelven Industrier ASA, Morten Kristiansen mener dette er en god løsning for Moelven Elektro AS:
– Vi oppfatter Bravida som en kompetent ny eier. Virksomheten og de ansatte kan dermed fortsette sin gode utvikling, nå som del av et større selskap med el-installasjon, VVS og ventilasjon i sin kjernevirksomhet, sier Kristiansen.
Bravida har avdelinger fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør og rundt 2 400 medarbeidere.
– Virksomheten vår har vært orientert rundt de store byene og langs kysten, fra Sarpsborg i øst til Bergen og Stavanger i vest, men vi har vært lite representert i innlandsbyene. Derfor er vi svært fornøyd med å kunne overta en stor virksomhet som dekker Oppland og Hedmark godt. Kjøpet gir oss betydelig bedre forutsetninger for å møte kundenes etterspørsel både innenfor installasjon og service i regionen, men også i andre deler av landet, sier Bakke,
Kjøpet forutsetter godkjennelse fra konkurransemyndighetene. Bravida Norge har i de senere år kjøpt flere selskaper og økt sin markedsandel i Norge.
– Vi vurderer til enhver tid en rekke selskaper. Våre viktigste kriterier for kjøp er selvsagt markedsposisjonen lokalt. Derfor er vi mest interessert i større aktører i nye markeder og noen mellomstore, der vi allerede har en god organisasjon. Vi ser at kunder ønsker seg både mer komplekse leveranser og fleksible løsninger. For å kunne levere på dette er størrelse og kompetanse viktig. Samtidig har vi betydelige servicekontrakter som dekker hele landet. Her er lokal tilstedeværelse viktig for å kunne levere høy kvalitet, sier Tore Bakke.