FosenNamsos Sjø velger Myklebust Verft for nye hybridferjer
Myklebust Verft skal bygge to nye ferjer med batteriteknologi for FosenNamsos Sjø.
Kontrakten betyr at Kleven skal bygge to energieffektive personbilferjer som er designet og utviklet av Multi Maritime.
Ifølge en pressemelding vil ferjene ha teknologiske løsninger i verdensklasse og et energiforbruk som er beregnet å bli mindre enn 30 prosent av normalforbruket for konvensjonelle dieseldrevne ferjer av samme størrelse.
Det lave energiforbruket er et resultat av en nyutviklet skrogform og propell-løsning, bruk av blant annet høyeffektiv varmepumpeteknologi, nyutviklet ventilasjonsløsning, ledlys, effektive batterier med lang levetid, automatisk fortøyning.
Teknologien som skal brukes, er såkalt plug-in hybrid. Det betyr at ferjene har et batterisystem hvor en betydelig del av energiforbruket kommer fra helautomatisk lading når ferjene ligger ved kai.
- Vi er fornøyd med at vår oppdragsgiver AtB har satt meget strenge miljøkrav til de nye ferjene og som vil føre til betydelig reduksjon i CO2-utslippene.
– Det gir oss først og fremst to framtidsrettede fartøy, men det er også med på å stimulere til det grønne skiftet innen skipsfart, sier Grete Fuglem Tennås.
FosenNamsos Sjø har arbeidet tett med det norske skipsdesign-selskapet Multi Maritime om utvikling av et nytt og fremtidsrettet ferjekonsept med gode kvalitetselementer tilpasset dette sambandet.
- Vi setter stor pris på at FosenNamsos Sjø har valgt våre nyutviklede og teknisk ledende løsninger. Samtidig må vi berømme FosenNamsos Sjø for å prosjektere og bygge ferjer som muliggjør helelektrisk drift store deler av døgnet av et samband nylig ansett som uegnet for helelektrisk drift, sier administrerende direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.
- Vi er fornøyde med å ha fått på plass denne viktige kontrakten med Kleven og ser fram til et konstruktivt samarbeid til ferjene blir levert i slutten av 2018. Det blir en hektisk tid med bygging av nye fartøy, sier Grete Fuglem Tennås.
- Det skjer mye spennende utviklingsarbeid innen batteriteknologi som gir mer miljøvennlig transport til havs, og vi ønsker å være en viktig partner i denne utviklingen, sier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven. Konsernet har flere andre fartøy med ulike batteriløsninger i ordreboka, blant annet to nye hurtigruteskip.
De 106 meter lange ferjene skal settes inn i sambandet Flakk – Rørvik. Nybyggene blir moderne, fleksible og store ferjer med plass til 130 personbiler, og med en toppsalong med 360 graders utsikt. Universell utforming for enkel tilkomst, ladepunkt for el-biler og eget lekerom for barn er andre element som er med.
Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men på grunn av svært kort liggetid ved kai (4 minutter) vil det ikke være tilstrekkelig lading til bare å basere seg på dette. Ferjene blir derfor utrustet med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 % på biodiesel.
Ferjene skal utrustes ved Myklebust verft, og leveres mot slutten av 2018.