23948sdkhjf

Vil bygge verdens største hybridferge

Minst ett norsk verft er med i sluttspurten om å få bygge milliard-fergen.
Color Line meldte tidligere på året at selskapet vil bygge verdens største hybridferge og sette den inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra 2020 forutsatt at ferjeselskapet ville bli tildelt 10-avgangen i seilingsplanen fra 1. januar 2020.

Dette kommer frem i søknaden som Color Line sendte til Sandefjord kommune om tildeling av de nye seilingstidene.

Fredag ble det klart at Color Line fikk tildelt 10-avgangen mellom Sandefjord og Strømstad av Sandefjord Kommune, og ifølge Nett.no bekrefter konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Otto Mathisen i Color Line at skipet nå vil bli bygget og at minst et av verftene som er med i sluttkampen om å få bygge ferjen er norsk.

Konserndirektøren legger til at kontraktsinngåelsen er like rundt hjørnet.

Dobbelt så stor

Fergen blir en plug-in hybrid der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer.

Fergen med arbeidsnavnet «Color Hybrid» vil ha nesten dobbel kapasitet som M/S Bohus, som etter planen skal erstattes av det nye skipet. Fergen vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. Den vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.

Miljø er en akselerator for Color Line, der selskapet blant annet har installert landstrøm i Oslo, Larvik og Kristiansand. Med landstrøm i Sandefjord vil alle norske havner til Color Line ha landstrømanlegg.

- Vi har ambisjoner om å være ledende innen europeisk nærskipsfart, og «Color Hybrid» er et nytt bevis på dette, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og 430-500 biler.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109