Får penger til batterihurtigbåt
Et knippe vestlandsbedrifter har fått tilslag på søknaden om minst 20 millioner kroner
Selv kaller de den sjøens Tesla.
Fjordtrikken skal erstatte de dieseldrevne hurtigbåtene som trafikkerer norskekysten og resten av verden.
UWS (Urban Water Shuttle) er ett av fem vinnerprosjekt som skal dele 70 millioner kroner fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, samt at Enova i tillegg bidrar med finansiering gjennom en fleksibel ramme.
Innen få år kan den elektriske hurtigbåten bli å finne i både Oslofjorden, utenfor Stavanger og på strekninger mellom Bergen og Askøy.
De som nå tar over og skal bygge pilotfartøyet er Wärtsilä, Servogear, Fjellstrand, Grenland Energy, CDF Marine, Hydro og Sapa.
I tillegg til fjordbanen, er det også fire andre bedrifter som får støtte gjennom pilot-E.
Bedriftene Brødrene Aa, Fiskerstrand, Siemens og Kongsberg Maritime er sikret tett oppfølging, finansiering og gjennomføring på prosjektene de leder.