23948sdkhjf

Grønt lys for fornybar diesel i skipsmotorer

Tyske MTU har testet og godkjent bruk miljøvennlig syntetisk diesel for to av bedriftens serier med skipsmotorer
Den miljøvennlige, syntetiske dieselen skader ikke motorene, viser de ferske testresultatene fra MTUs fabrikk i Tyskland. Det er foreløpig dieselmotorer i 2000 og 4000-serien som blir godkjent på prosjektbasis.

Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) er importør og distributør for MTUs produkter på det norske markedet.

- Dette er en svært positiv melding fra vår samarbeidspartner, MTU. Innfasing av syntetisk diesel blir en viktig brikke for å redusere CO2-utslippene fra fossilt brennstoff i maritim sektor, sier Peter H. Kahrs, Salgsdirektør i Bostek.

Andre generasjons syntetisk diesel tilfredsstiller den europeiske standarden EN15940. Overgangen fra fossilt drivstoff til syntetisk diesel kan gi opp mot 80 prosents reduksjon i totalutslippet av CO2, forutsatt at dieselen er produsert på en bærekraftig måte.

- Standarden EN15940 for syntetisk diesel blir nå tatt med i MTUs spesifikasjon for godkjent drivstoff, sier Arnstein Andreassen, Senior Sales Manager hos Bostek.

Bostek følger nøye med på innføring av nye miljøkrav for transportsektoren til sjøs. Som leverandør av dieselmotorer, fremdriftssystemer og dieselelektriske generatorsett til maritim sektor, har teknologibedriften i Bergen valgt å ta grep i takt med nye miljøkrav.

- Syntetisk diesel har like gode kvaliteter som fossilt brennstoff, selv om den er produsert av biomasse. Bruk av biomasse gir en stor miljøgevinst, og den er tilnærmet klimanøytral, sier Andreassen.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094