SHM Solutions digitaliserer support og opplæring i havbruk
Skal samle store data og levere digitale tjenester og digitekniske produkter i hele havbruksbransjen
Havbruk - der avstander koster
SHM har regnet på havbruksbransjens kostnader til opplæring og support, ikke bare som en del av ettermarkedet, men som en del av en generell kompetanseheving.
- Det er store penger å spare på å bruke digital teknologi i en bransje med slike avstander. Tenk på reisekostnader og opphold ved serviceoppdrag. Tenk på hva det koster å ta folk ut av jobb på fartøyer for å sende dem til et klasserom og ta kurs. Vi tilbyr havbruk en teknologipakke som både gir god og rask service på utstyr, tilgang til digitalisert opplæring av folk og som reduserer miljøbelastningen ved reising, sier innovasjonsleder Arild Hoksnes i SHM Solutions.
AR-samarbeid med amerikansk selskap
I løpet av året presenterer SHM derfor sin fjernsupportløsning basert på AR-teknologi - "augumented reality" - utvidet virkelighet, på norsk. Teknologien er kanskje best kjent fra Pokemon GO der virkelige omgivelser og animasjon møter hverandre i mobilen. AR i industrien spiller på mye på det samme - at du ser dine virkelige omgivelser, men at synsfeltet i brille eller hjelm inneholder digital informasjon som et lag oppå virkeligheten.
SHM Solutions AS har funnet en amerikansk samarbeidspartner, Daqri med hovedkvarter i Los Angeles og kontorer seks steder i verden.
- Dette er folk som forstår industrien, som skjønner at selve måten vi jobber på vil endre seg radikalt de neste årene, sier Yngve Bøe Myklebust.
SHM er nå Daqris utviklingspartner i Norge på Daqri Smart Helmet - en industriell hjelm som bruker AR-teknologi.
Over sommeren presenterer SHM sin opplæringsportal for havbruk. Dette er en løsning der e-læring foregår gjennom et såkalt "video content management"-system. Dette er et internasjonalt opplæringssystem som av Gartner Group er rangert som et av de verdensledende innen e-læring.
- Vi kobler så dette til et fagplansverktøy for lærlinger i Norge som er utviklet av en annen iKuben-bedrift, Innit AS på Hamar. Her vil også Making View fra Hamar (og iKuben-bedrift) bidra med særdeles spennende VR-løsninger, sier Hoksnes hemmelighetsfullt.
Samle stordata fra havbruk
Arne Lie Gundersen er nytilsatt leder for SHM Maritime, og opptatt av å få grep om digitaliseringen i et industrielt internett. Det gjelder nå å skaffe oversikt over data som samles og ikke minst sørge for at mer kan samles, slik at havbruksbransjen kan utvikle seg og holde sin ledende posisjon.
- Dette handler om mat, dette handler om å jobbe med en bransje vi er verdensledende i, og der våre satsinger må ha en global ambisjon fra dag 1. Derfor har all digital satsing i firmaet nå fått overskriften fiizk. Alle forstår at det handler om fisk, og de to i-ene står for "industrielt internett", sier Lie Gundersen, som kommer fra lederjobben i en kjent digital sjømataktør, Maritech AS.
-Vi vet at det er behov for en plattform som samler alle data i havbruk og gjør disse tilgjengelig for ny utvikling. SHM skal tilby den plattformen gjennom fiizk, sier Lie Gundersen.
Ikke noe alternativ til digitalisering
Daglig leder Yngve Bøe Myklebust har på fire år sett SHM vokse fra 5 ansatte til nærmere 20 årsverk i dag. Produktene SHM produserer er utstyr til dekket på servicebåter i havbruk. Omsetningen er i 2016 på 35 millioner, en dobling fra året før. I 2017 er målsettingen 60 millioner.
- Det er ikke tider for å bli komfortabel med det vi gjør og måten vi gjør det på. Vi ser ikke noe alternativ til å fylle all vår aktivitet med digital intelligens. Gjør vi ikke det vi gjør nå, og satser fullt, kan vi være ute av business i løpet av to år, sier Bøe Myklebust.