Norwegian Electric Systems signerer ny fergekontrakt
Har signert ny kontrakt med Hayvard Ship Technology på leveransen av hybrid elektriske systemer for tre nye ferger eid av Fjord1
To av fergene skal gå i rute mellom Brekstad –Valset og en ferge skal gå mellom Sandvikvåg – Husavik. Statens Vegvesen sine strenge regler for utslipp på disse fergerutene har resultert i et elektrisk fremdriftssystem som bruker oppladbare Lithium Ion batterier.
Norwegian Electric Systems har utviklet et svært robust DC system. Hoved DC systemet sikrer trygg opplading og utlading av batteriene. DC systemet inkluderer også NES` Odin`s Eye® løsning. Odin`s Eye® er et ultra rask system som sørger for økt sikkerhet og smidig energioverføring. Samtidig er det fleksibelt og tillater oppgradering av fartøyet som for eksempel større batterikapasitet og/eller kraftigere opplading fra land.
- Vi har hatt en tett og god kontakt med Fjord1, Havyard og Multi Maritime i løpet av denne salgsprosessen, sier Stein Ruben Larsen, VP Sales hos NES.
NES vil som vanlig levere et komplett itegrert DC grid system som består av:
· QUEST® - Energy Storage System (Batteries)
· Norwegian Electric DC switchboards
· Norwegian Electric Generators
· Norwegian Electric Transformers
· Norwegian Electric Swithcboards230 VAC
· Quadro Drive® Low loss DC/AC and AC/DC
· Odins Eye®, EMS and IAS
· Project Management
· Calculations/Engineering
· Commissioning and sea trial
- Team arbeid har vært et nøkkelord for å sikre denne kontrakten, sier Stein Ruben. Det beviser nok en gang at NES har den tekniske kunnskapen som skal til for å vinne og styrke våre kunders tillit, legger han til.
NES har allerede installert en av Europa sine største test stasjoner for elektrisk fremdrift inkludert energi lagring på Janaflaten. Det nye Energy Management Systemet vil også være fordelaktig for fremtidige prosjekter.