Bygger Color Lines nye hybridskip
Skal bygge verdens største plug-in hybridskip
- Det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig og at Color Line bidrar til en videreutvikling av norsk maritim næring, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.
- Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til det videre samarbeidet med Color Line, seier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
Grønn teknologi
Color Line sin miljøstrategi preger rederiet sine satsninger. Fartøyet tar i bruk løsninger for å redusere støy og utslipp. Ferga blir en plug-in hybrid der batteriene blir laet gjennom en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg i havna eller ladet ombord fra skipsgeneratorene. Med landstrøm i Sandefjord vil alle norske havner som blir trafikkerte av Color Line ha landstrømanlegg. Skipet vil ha full batteridrift inn og ut av fjorden til Sandefjord indre havn, og skipet vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.
Det 160 meter lange skipet, med arbeidsnavnet «Color Hybrid», kan ta med 2 000 passasjerer og 500 biler. Det vil ha nesten dobbel kapasitet som «M/S Bohus», som etter planen skal fases ut når den nye ferga bir satt i drift sommeren 2019. Skipet vil gi vesentlig økt kapasitet på strekninga mellom Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord, og dermed også en bedre reiseopplevelse.
Det nye skipet vil bli bygd til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.
Den totale sysselsettingseffekten av byggingen representerer om lag 950 årsverk, i følge en analyse utarbeidet av MENON.