ABB leverer fremdriftssystem og fjernovervåking til nytt BW Group-fartøy
ABBs samhandlingssentre vil overvåke utstyret om bord døgnet rundt for målrettet vedlikehold.
– Moderne kraftsystemer må både være effektive og online. Vårt utstyr vil optimalisere drivstoffeffektiviteten samtidig som våre samhandlingssentre vil overvåke fartøyet for optimalisering av vedlikeholdet, sier Sindre Sætre, leder for marinevirksomheten i ABB i Norge.
ABBs kraftgenererings-, distribusjons- og elektriske fremdriftssystem vil samspille med såkalte dual-fuel dieselmotorer for maksimal oppetid. Majoriteten av ABBs leveranse av generatorer, elektriske tavler, transformatorer og fremdriftssystemer med motorer vil sende ytelsesdata fra integrerte sensorer. Denne informasjonen blir overvåket automatisk av landbaserte samhandlingssentre, og ABB vil samarbeide med rederiet om vedlikehold i både rutine- og hastesaker.
FSRU-en er bestilt av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og har en kapasitet på 174 000 kubikkmeter. Fartøyet bygges ved DSMEs verft i Okpo i Sør-Korea med forventet levering i 2019.
– ABBs historikk for igangkjøring og tjenester for LNG-installasjoner (liquefied natural gas) på sørkoreanske skipsverft, kombinert med sluttbrukeranbefalinger og ABBs omdømme, spilte en nøkkelrolle for å sikre den betydelige ordren, sier Sætre.
ABB og LNG-skip
Med klare fordeler i total effektivitet og drivstoffbesparelser er elektrisk fremdrift en attraktiv løsning for nye FSRU-fartøyer.
Samhandling i maritime operasjoner
ABBs digitale løsninger kobler skipets mannskap med rederiets tekniske og nautiske avdelinger samt med ABB som leverandør av virksomhetskritiske systemer. Drivkraften bak disse løsningene er rederier som ønsker å operere med de nyeste digitale og kosteffektive teknologiene