23948sdkhjf

To nye ferger vil få Autocrossing fra Rolls-Royce

Rolls-Royce har signert en avtale om å levere sitt innovative Autocrossing-system til to nye plug-in hybrid ferger som skal bygges av Kleven for rederiet FosenNamsos Sjø. Dette er den andre kontrakten på dette nye systemet fra Rolls-Royce.
De to nye fergene som skal operere på strekningen mellom Flakk og Rørvik vil altså kunne krysse fjorden automatisk. Tidligere er det samme systemet bestilt til to el-ferger som Fjord1 skal operere mellom Anda og Lote (se pressemelding fra 16. oktober i fjor).

Nye fergekontrakter som nå inngås i Norge har strenge årlige utslippskrav, og et automatisk krysningssystem gir en forutsigbar overfart, og dermed blir det også lettere å beregne forventet energiforbruk.

– Disse nye ordrene på Autocrossing til ferger vitner om at vi er på vei til å sett standarden i bransjen. Løsningen hjelper fergeoperatøren med å nå sine forpliktelser til driftssikkerhet og forutsigbar energiforbruk i ulike værforhold. Systemet kan også installeres som en oppgradering til ferger verden rundt som allerede har en standard Rolls-Royce azimuth thruster, sier Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon & kontroll i Marinedivisjonen til Rolls-Royce i Ålesund.

Autocrossing sikrer en trygg og energieffektiv overfart tur-retur ved å kontrollere skipenes akselerasjon, retardasjon, fart og rute. To azipull-thrusterer fra Rolls-Royce sørger for at framdriften tilpasses forholdene, og bidrar til at overfarten blir mest mulig energieffektiv.

Kapteinen vil overvåke systemet og kan ta over om nødvendig. I denne første utgaven av systemet vil kapteinen manuelt manøvrere fergen de siste meterne inn til kai. Neste generasjon av systemet vil automatisere også denne delen av driften.

Hvis kapteinen av en eller annen grunn ikke er i stand til å ta manuell kontroll, vil systemet stanse fartøyet i trygg avstand fra land og holde det i sikker posisjon så lenge som nødvendig.

De to nye hybridfergene til FosenNamsos er designet av norske Multi Maritime, og skal bygges av Kleven på deres Myklebust verft. Byggingen starter i mai, og fergene skal i drift fra 1. januar 2019.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094