23948sdkhjf

Wärtsilä har signert kontrakt med Eidesvik Offshore

Wärtsiläs hybridsystem skal øke motoreffekten på forsyningsfartøy
Teknologileverandøren Wärtsilä har signert kontrakt med Eidesvik Offshore om installering av et hybridsystem med batterier om bord på fartøyet Viking Princess. Dette vil ifølge en melding fra Wärtsilä bli det første offshorefartøyet der en generator blir redusert til fordel for batterier. Det nye framdriftssystemet vil øke motorytelsen, spare drivstoff og redusere klimagassutslipp.

Viking Princess forsyner oljerigger i Nordsjøen og i Barentshavet. Det fem år gamle fartøyet er LNG-drevet med Wärtsilä motor. Motorbelastningen varierer mellom 90 og 20 prosent avhengig av oppdrag og værforhold.

Første supplybåt som erstatter en generator med batteri

Wärtsiläs nye energilagringssystem erstatter ett av fartøyets fire generatorer. Dette vil ifølge Wärtsilä føre til en mer stabil belastning på framdriftsmaskineriet, og gir en bedre håndtering av maksbelastninger. Teknologien som vil bli benyttet kan sammenliknes med hybridbiler, og bidrar til å hindre at motorytelsen faller og leder energien tilbake til batteriet som dermed blir ladet opp på nytt.

Forsyningsskip har variabel driftsprofil og derfor et betydelig potensiale for drivstoffbesparelser gjennom forbedret motoreffektivitet. I dynamisk posisjoneringsmodus, når batteriet brukes som strømredundans og motoren går på sin mest effektive belastning, er potensialet for drivstoffreduksjon på 30 prosent. Konsekvesen av dette er at Viking Proncess samlet kan redusere CO2-utslippene med 13 – 18 prosent i året, avhenging av hvor den opererer, skriver Wärtsilä.

- Eidesvik og Wärtsilä har hatt et langt og fruktbart samarbeid siden 2003, da "Viking Energy", verdens første LNG-drevne forsyningsfartøy, ble satt i drift. Samarbeidet ble videreutviklet med installering av batterier for å støtte generatorene på "Viking Lady" i 2015. Nå blir "Viking Princess" det første offshore-forsyningsfartøyet hvor generatorer skal erstattes fullt ut med batterier. Vi er takknemlige overfor både Wärtsilä og NCE Maritime Clean Tech som gjorde dette viktige og framtidsrettede samarbeidet mulig, sier Vermund Hjelland, President Technical development, Eidesvik Offshore.

Viktig erfaring for hele bransjen
Det statlige selskapet Enova SF, eid av Olje- og energidepartementet, har støttet prosjektet med 6,5 millioner norske kroner for å øke den bærekraftige energiproduksjonen i maritim sektor.

Wärtsilä vil installere det nye hybridsystemet i september 2017. Prosjektet vil gi nyttig erfaring, ikke bare til Wärtsilä, men også for industrien som helhet.

- Hybridsystemer er en fremtidsrettet løsning som ikke bare reduserer drivstofforbruk og utslipp, men den bidrar også til tryggere og mer effektive operasjoner. Vi er sikre på at dette prosjektet vil ha en positiv effekt på næringen. Innen shippingbransjen er det et økende fokus på å redusere utslipp og vi tror at rederier vil fortsette å installere hybridløsninger - både på eksisterende og nye fartøyer, sier Cato Esperø, salgsdirektør i Wärtsilä Norway.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078