Rolls-Royce oppgraderer skipsdesign
Rolls-Royce har gått gjennom alle sine skipsdesign for å tilpasse dem dagens og fremtidens teknologi.
Det er tre nøkkelelementer som nå følger hver design. Det er:
(1) En knekklinje beveger seg ned mot baugen og kobler det nye designet visuelt med tidligere UT og NVC-designtyper.
(2) Den vertikale skutesiden og stevnen over knekklinjen er forenklet og skiller skrogdesignet fra skipets overbygg.
(3) I tillegg er det lagt inn en lett buet linje på oversiden av skroget.
- Less is more
- Skipsdesign handler gjerne om «less is more», og selv om endringene først og fremst er gjort for å skape effektive og funksjonelle skip, så vil de skille seg ut med klare vinkler, rene former og tydelige profiler. Vi har for eksempel gått gjennom profilene til hvert av våre mange skipsdesign for å fjerne unødvendige elementer og flater som kan fange vind. Også blir de lettere å bygge, sier skipsdesigner Martijn de Jongh.
Når skip etter hvert skal bygges etter den nye designfilosofien, vil noen av dem ligge tettere opp mot det reviderte designet allerede, mens andre vil få et tydeligere nytt uttrykk. Skipsdesignerne vil fortsatt ha frihet innenfor en ramme til å variere designet i tråd med et skips oppgaver.
Flere skip under bygging er designet etter den nye designfilosofien, og den første som vil bli levert er et støttefartøy for vindparker med design UT540. Det skal leveres fra Gondan-verftet i Spania til Østensjø rederi i oktober i år.