Norsk bru med kinesisk stål
Et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik, som skal stå ferdig neste sommer.
Inngangsbillett til Europa
70 kinesere jobber nå for andre året på prosjektet og er i flertall på anlegget. Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.
- Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, sier Dagrun Kaasen, som er byggeleder for Statens vegvesen til Klassekampen.
Vegvesenet er byggherre for den 1.540 meter lange brua. I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.