23948sdkhjf

Nytt hybridfartøy til Hav Line

Det nye hybridfartøyet skal frakte fisken direkte fra oppdrettsanlegget til Danmark.
Fra slutten av 2018 vil slaktebåten som Hav Line Vessels bygger i Spania gå 140 turer i året mellom bergenske oppdrettsanlegg og Hirtshals i Danmark. Det skriver Sysla Maritim.

Fartøyet er det ferske selskapets aller første. Hav Line Vessels ble etablert i 2016, og i ryggen er både Haugland-gruppen og Sekkingstad-familien som eiere.

7.000 vogntog elimineres
Med en kapasitet på tusen tonn sløyd laks eller ørret per tur, skal dette ene fartøyet ifølge selskapet fjerne minst 7.000 vogntog fra norske veier.

- Vi får fisken raskere til markedet, sier styreleder Jon Hindar i Hav Line Gruppen til Sysla og fortsetter:

- Båten har kapasitet til å håndtere hele ti prosent av den samlede produksjonen i Norge. Det har kontrakt med eierne i bunn, men det blir nok aktuelt for flere oppdrettere langs kysten å sende fisken direkte fra oppdrettsanlegg til merd.

Fra merd til marked
I dag fraktes fisken med brønnbåt fra merdene til slakting i anlegg på land, før den vanligvis eksporteres videre med bil. Dette bidrar ifølge Hindar til et svinn i hvert ledd på mellom en-tre prosent av oppdrettsfisken.

Hav Line Vessel vil effektivisere prosessen ved å frakte fisken sjøveien, direkte fra merd til marked ved å kutte ledd og maksimere kapasiteten.

Byggingen startet på slutten av fjoråret. I tredje kvartal neste år legger båten i Wärtsilä-design ut på jomfruturen.

Travelt for døde laks
- Denne båten er en liten revolusjon som gir helt nye muligheter for å effektivisere oppdretts-næringen, sier Enovas markedssjef Ole Aksel Sivertsen til Sysla Maritim og fortsetter:

- Det sies at ingen har det mer travelt enn en død laks, og det er dette tidspresset som gjør at det meste av eksporten går på lastebil i dag. Med denne slaktebåten kommer fisken fram til markedet med opptil to dager lenger holdbarhet, og det ved hjelp av et miljøvennlig transportmiddel.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062