23948sdkhjf

Dette skipet skal gå på batteri

Norwegian Electric Systems (NES) signerer sin første energilagringsløsning med rederiet Skansi Offshore.
Batteripakken, som vil bli installert om bord på Skansi Offshore’s PSV Sjoborg, vil gi nok energi til å dekke hele skipets behov hvis en generator skulle feile under DP-operasjon. Skipet vil kunne flyttes bort fra farlige situasjoner kun ved bruk av batteriet som energikilde.

Ved hjelp av batteripakken vil behovet for antall aktive dieselgeneratorer under overfart reduseres, da man bruker energi fra batteripakken til å ta lastpåslag og i automatisk lademodus med optimalisert diesel/generatordrift når der er tilgjengelig kraft. I tillegg vil batteripakken gjøre det mulig å benytte seg av landstrømlading når den ligger ved kai eller som et supplement hvis skipets behov skulle tilsi det.

Vanskelig å overbevise
- Energilagringsløsninger har lenge vært en del av NES sin strategi men det har ikke vært lett å overbevise redere til å oppgradere sine skip, sier Paul Winson, Senior VP Sales i NES i en pressemelding, og fortsetter:

- Mange selskap er fremdeles skeptisk til å ta i bruk batteri om bord på skipene. Det er forståelig med tanke på oppmerksomheten media har skapt rundt batteribranner på fly, biler og mobiltelefoner. Maritime klasseselskaper og batterileverandører har gått langt for å forsikre om at bruk av batterier ombord på skip er trygt. Statoil har forstått potensialet som batteriløsninger har, og at det kan øke sikkerheten til offshore fartøy. I tillegg til dette vil batteriløsninger gi store drivstoffbesparelser samt reduksjon i farlig utslipp. Vi er takknemlige for at Statoil har vært en drivkraft, ved hjelp av kontrakter, til å få redere til å investere i energi lagring.

Energilagringsløsningen NES leverer til Sjoborg vil være en enkel 20’ kontainerløsninger, noe som krever et minimum av oppgraderingsarbeid for det eksisterende elektriske systemet.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078