23948sdkhjf

En båt med innovasjonshøyde

En selvstyrende, elektrisk båt skal frakte passasjerene til Ole Bulls gamle hjem på Lysøen utenfor Bergen.
Atle Ellefsen er senior sjefsingeniør i DNV GL. For to år siden fikk han oppgaven med å designe den nye fergen som skal frakte passasjerene ut på museumsøya.

Miljøvennlig båt
Spesifikasjonene var ganske klare: Det skulle være et miljøvennlig fartøy, og samtidig et utstillingsvindu som skulle gi gjestene en god opplevelse. Valget falt på en elektrisk katamaran med vanlig motor som back-up og som er rigget for å kjøre helt autonomt.

– Jeg har tegnet båter siden jeg var fem år, og har prøvd å finne referansebåter. Underveis kom jeg til å tenke på at jeg ville lage noe som reflekterte Ole Bulls villa, at båten var en forlengelse av museet, sier Ellefsen.

Båten han har designet, har fått to skrog, og har linjer tilbake til Viktoriatiden da den spektakulære villaen ble bygget.

Fra taretråler til museumsbåt
Den gamle båten, Ole Bull, er en ombygget taretråler som har trafikkert den nesten en kilometer lange ruten siden 80-tallet. Nå er tiden inne for å skifte den ut, ifølge konstituert direktør Sigurd Sverdrup Sandmo ved Kode Kunstmuseer og komponisthjem, som eier og driver museet på Lysøen.

– Vi har tenkt høyt, sammen med flinke utviklingsmiljøer, om hva som ville være den beste løsningen for Lysøen, sier Sandmo til Sysla.

Han ville ha en båt som både bidrar til å forsterke naturopplevelsen, men som også kunne være spennende for den maritime bransjen å jobbe frem.

– Det skal bli et miljøvennlig fartøy som har en god innovasjonshøyde, understreker Sandmo.

Båtbygging på anbud
Byggingen av båten er nå på anbud, og frist for prekvalifisering er fredag denne uken. Kode-direktøren tror Lysøen-fergen er spesielt egnet som testfartøy.

– Her er det sesongbasert fritidstrafikk, og muligheter for å teste ut for eksempel dette med autonom drift, fremhever han overfor Sysla.

Til å begynne med skal båten legges til og fra kai manuelt, mens overfarten skjer med autopilot. Men etter hvert er planen at alt skal skje helt autonomt. Før det kan skje, må nye kaier på plass.

Utenom sesong skal båten kunne brukes til for eksempel havneturisme.

Statlig støtte
Konseptutviklingen har Kode fått i gave av DNV GL. I tillegg har museet fått 15 millioner i statlig støtte til byggingen av båten.

– Vi har en liten jobb å gjøre på restfinansiering, men jeg håper vi kan komme i gang med byggingen relativt snart, sier Kode-direktøren.

Målet er å få inngått byggekontrakt innen utgangen av året.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.073