23948sdkhjf

Wärtsilä med fremtidens taubåter

Wärtsilä tenker grønt og lanserer en ny serie hybriddrevne slepebåter.
Wärtsilä kommer med en ny designserie på mer miljøvennlige slepebåter. Fordi taubåter vanligvis opererer i eller nær havner og bebygde områder, er slepebåtene spesielt berørt av miljøhensyn og økte miljøkrav.

I forkant - teknologisk
Wärtsilä har allerede introdusert slepebåter med LNG-teknologi, ikke minst for å overholde miljølovgivningen. Selskapet har lenge vært i forkant med å utvikle teknologier som har gjort det mulig for flytende naturgass (LNG) å bli et livskraftig marint drivstoff. Denne erfaringen gjenspeiles blant annet i slepebåtserien, skriver Wärtsilä i en pressemelding.

Wärtsilä har rikelig med erfaring på feltet og tegnet de gassdrevne taubåtene som Østensjø bestilte til Statoil-kontrakten på Melkøya. De nye konseptene skal benytte Wärtsiläs kompetanse innen hybrid fremdriftsteknologi.

En forbedret hybridfremdriftsløsning krever mindre total installert hovedmotorkraft enn med konvensjonelle design. Ved å bruke mindre motorkraft reduseres også utslippsnivåene og dermed miljøpåvirkningen. Det reduserer også regningen på drivstoffregningen og mengden motorvedlikehold som trengs, påpeker Wärtsilä i en pressemelding.

Opptil 90 tonn slepekraft
– Vi tror at nye taubåter fremover vil avhenge mer og mer på batteri og hybridfremdrift, noe som godt passer til dagens operasjonelle krav, skriver Riku-Pekka Hägg fra Wärtsilä Marine Solutions i meldingen.

De nye designene har et særegent utseende, samtidig som fartøyene har kraften og manøvreringsevnen som trengs til praktiske slepebåtoperasjoner. De har blitt optimalisert for lav skrogmotstand, høy slepe- og eskorteytelse, sjødyktighet, mannskapssikkerhet og komfort, og ikke minst enkelt vedlikehold. Hvert design gir mulighet til å velge enten dieselmekanisk eller dieselelektrisk hybridfremdrift. Fartøyene i serien har fra 40 til 90 tonns trekkraft med Wärtsiläs utstyr.

Klare til faktiske prosjekter
Utviklingsarbeidet har blitt gjennomført i nært samarbeid med klasseselskapene ABS, BV og Lloyds Register. Designene har dessuten mottatt prinsippgodkjenning som betyr at det oppfyller klassens sikkerhetskrav. De er dermed klare til faktiske prosjekter.

– Vi tror at nye slepebåter framover vil bli mer og mer avhengige av batteri og hybrid fremdrift, som utfyller dagens operasjonelle krav på en god måte. Som totalleverandør med en uovertruffen kompetanse blant annet innen skipsdesign, motorteknologi og elektriske og automatiske systemer, er Wärtsilä unikt kvalifisert, understreker Riku-Pekka Hägg i Ship Design, Wärtsilä Marine Solutions.



Fakta om Wärtsilä
Finskeide Wärtsilä har fem datterselskaper i Norge: Wärtsilä Norway AS, Wärtsilä Ship Design Norway AS, Wärtsilä Oil & Gas Systems AS, Wärtsilä Moss AS og Wärtsilä Valmarine AS. Totalt har de rundt 1.000 ansatte som leverer industriledende produkter og løsninger for avanserte fartøy, flytende produksjonsplattformer, boreenheter og til industrien. 

Wärtsiläs hovedaktiviteter i Norge er utvikling og salg av skipsdesign, fremdriftssystemer, elektro- og automasjonssystemer og navigasjonssystemer for skip og offshoreinstallasjoner til kunder over hele verden.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078