23948sdkhjf

Hydrogen-båter mot utslipp

Byttes dieseldrevne hurtigbåter i Sogn og Fjordane ut med hydrogen-båter, vil det samlede klimautslippet fra kollektivtrafikken i fylket mer enn halveres, viser en fersk beregning.
Regnestykket er satt opp av prosjektet Hydrogenregion Sogn og Fjordane, der fylkeskommunen har som mål å gjøre regionen til ledende i utvikling og bruk av ny hydrogenteknologi i samferdselssektoren, skriver Bergens Tidende.

Hydrogendrevne ferger kan drives uten klimautslipp over betydelig lengre strekninger enn batterifergene.

19 elektriske ferger under bygging
For to år siden ble den helelektriske bilfergen MF «Ampere» satt inn på strekningen Lavik-Oppedal. Nå har fergeselskapet Fjord1 hele 19 nye elektriske ferger under bygging eller bestilling. I tillegg skal to ferger bygges om fra diesel til elektrisitet, melder sysla maritim.

I tillegg kvalifiserte Fjord1 seg nylig til å delta i anbudet om bygging av verdens første hydrogenferge. Det er Statens Vegvesen som har utlyst en utviklingskontrakt.

Vil bruke kraftoverskuddet lokalt
Sogn og Fjordane fylkeskommune bruker nå rundt en halv million kroner for å bidra til utviklingen av den første hydrogendrevne hurtigbåten.

Prosjektleder Elisabet Kjerstad Bøe i Hydrogenregion Sogn og Fjordane mener at vestlandsfylket er den delen av Norge som har best forutsetning for å lykkes med hydrogenenergi.

– Vi har et stort kraftoverskudd av fornybar vannenergi. I den nye energimeldingen ble det trukket fram at kraftoverskuddet burde utnyttes lokalt. Dette gir oss muligheter, påpeker hun overfor sysla.

Planlegger hydro-hurtigbåt
Utviklingstakten av hydrogenløsninger ligger flere år bak nye batteriløsninger, men det er definitivt noe på gang. Trond Strømgren i Maritim Forening Sogn og Fjordane kan nemlig til den første skissen av en hydrogendrevet hurtigbåt.

Prosjektet eies av Brødrene Aa, Florø skyssbåt, Mancraft og Flora kommune, og ledes altså av Maritim Forening Sogn og Fjordane. Etter planene skal båten være ferdig bygget og tas i bruk rundt 2022 .

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063