Romsdal får miljøferjer
To nye ferjestrekninger i Møre og Romsdal blir snart «grønne». Enova bidrar med 46 millioner – igjen.
Kan stille strengere miljøkrav
Den økonomiske støtten sørger for at fylkeskommunen kan stille strengere miljøkrav når strekningene legges ut på anbud, skriver Enova på sine nettsider.
– Ny teknologi i neste generasjons ferjer kan kutte store utslipp. Ferjesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at ferjeprosjektene også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt, understrek markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.
Svart energikrevende strekninger
Siden ferjestrekningene er svært energikrevende og liggetiden ved kai kun er tre til fire minutter, trengs det en svært effektiv ladeteknologi. Den er allerede blitt utviklet gjennom tidligere ferjeanbudsrunder. Enova mener derfor at landets maritime næring har alle forutsetninger for å drive denne teknologiutviklingen videre framover.
- For å få flere leverandører på banen, er det viktig med tydelige signaler fra både myndigheter og oppdragsgivere om at elektrifisering av ferjesamferdselen er framtiden, er Audhild Kvams forklaring for hvorfor Enova støttet dette prosjektet.
Gitt støtte til 26 ferjestrekninger
Den såkalte «Romsdalspakken» starter i januar 2020. Alle hybridferjene skal våre i drift innen 2023. Med den (foreløpig) siste bevilgningen har Enova gitt støtte til 26 ferjestrekninger i både Møre og Romsdal, Hordaland og Sør-Trøndelag.